به گزارش پارس نیوز، 

این روند افزایشی در حالی رخ داده است که طی یکی دو ماه گذشته هر کیلوگرم مرغ حتی با رقم 7 هزار تومان هم به فروش می‌رسید و در آن زمان نارضایتی بسیار از مرغداران را پدید آورده بود و آنها اعلام کرده بودند، افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده‌های دامی موجب ضرر و زیان مرغداران شده و خواستار افزایش قیمت بودند.

در جریان اعتراض مرغداران به قیمت پایین، برومند چهارآئین مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران از موافقت ستاد تنظیم بازار با متوسط قیمت ٩٢٥٠ تومان برای مرغ خبر داد و گفت: تاخیر بیشتر در ابلاغ نرخ جدید، موجب زیان بیشتر تولیدکنندگان خواهد شد.

اما هر چه تیرماه به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شد روند صعودی قیمت مرغ شتاب بیشتری می‌گرفت و در روزهای ابتدای مردادماه به حدود 10‌هزار تومان رسید تا شوکی جدید را به خانوارها وارد کند البته این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته بود که هنوز ستاد تنظیم بازار قیمت جدیدی را برای مرغ ابلاغ نکرده بود.

یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی علت روند صعودی قیمت مرغ را کاهش تولید به دلیل افزایش هزینه‌ها و گرما اعلام کرده بود و مدعی شده بود تولید 30 درصد کاهش یافته است.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته است که بر اساس ابلاغ وزیر صنعت، حداکثر قیمت مرغ زنده تحویل درب واحد مرغداری با 9 درصد افزایش هر کیلوگرم 51 هزار و 550 ریال و حداکثر قیمت مصرف کننده مرغ با 9 درصد افزایش معادل 81 هزار و 750 ریال تعیین شد.

اما، ظاهرا ابلاغ وزیر صنعت به مذاق فعالان این بخش خوش نیامده است و هر کیلوگرم مرغ درب مرغداری 7 هزار و 200 تومان و در خرده‌فروشی‌ها با قیمت 10 هزار و 750 تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود و توجهی به قیمت ستاد تنظیم بازار ندارند.

طبق قانون قیمتی که از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود قیمتی رسمی و قانونی است و فروش بالاتر از قیمت مصوب تخلف است، این در حالی است که مرغ با نرخ‌های بالاتر در بازار در حال فروش است و در حق خریداران اجحاف می‌شود بدون اینکه برخوردی با این گران‌فروشی صورت بگیرد.

انتهای پیام/