به گزارش پارس نیوز، 

رضا اردکانیان بعد از ظهر پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح تصفیه خانه فاضلاب اردکان افزود: حدود هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب برای شرب در کشور تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: پساب نتیجه آب مصرفی جمعیت است و بخش صنعت هم به اهمیت این موضوع پی برد و مطمئنا سرمایه گذاری در این حوزه تضمینی خواهد بود .

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: از مجموع پساب که بخش اندکی از آن بهره برداری می شود با توجه به کمبود منابع آبی در کشور این موضوع اصلا مناسب نیست و باید بتوانیم هرچه سریع‌تر در این زمینه وضعیت استفاده از پساب را بهتر کنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو زمینه حضور بخش خصوصی را به صورت کامل در این عرصه فراهم کرده است ،یادآور شد: با مشارکت بخش خصوصی مقداری از پساب مجددا وارد چرخه تولید می شود.

وی در ادامه تصفیه خانه فاضلاب اردکان را یکی از ارزشمندترین طرح های ملی یاد کرد و افزود: این واحد به عنوان اولین طرح بیع متقابل وزارت نیرو در استان یزد قلمداد می شود.

اردکانیان اضافه کرد: تاکنون 30 مورد قرارداد بیع متقابل با بخش خصوصی در وزارت نیرو امضا شد که 11 مورد به بهره برداری رسیده است .

وی تصریح کرد: ایران با مشکل بی آبی و تامین آب روبروست آنچه روشن و قطعی است و مطمئن‌ ترین منبع آب در کشور پساب است.

همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت مردم را به سرمایه‌ گذاری تشویق کرده ولی رفتاری که با سرمایه‌گذاران داریم دور از انصاف است.

محمدرضا تابش گفت: اگر می‌بینیم نتوانستیم با وجود اقدامات گسترده‌ای که صورت گرفته رضایت مردم را کسب کنیم به این دلیل است که بر اساس عقل حرکت نکرده ایم.

وی اظهار کرد: شجاعت اینکه بگوییم نمی‌دانم سبب می‌شود که از نظر کارشناسان استفاده و با بهره‌گیری از مشاوره آنها زمینه جلوگیری از خطاها را فراهم کنیم.

تابش با تاکید بر اینکه طرح فاضلاب اردکان اولین طرح بیع متقابل وزارت نیرو در اردکان است بیان کرد: طرح دولتی بود و از سال 83 تا 92 به مدت 9 سال با 120 میلیارد ریال اعتبار 15 درصد پیشرفت داشت.

وی افزود: پس از اینکه این طرح در سال 92 به بخش خصوصی واگذار شد، ظرف مدت چهار سال با 2هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی فراهم شد.

نماینده استان یزد در مجلس با بیان اینکه اردکان بدترین وضعیت آب را از لحاظ کیفیت و کمیت دارد، بیان کرد: هشت حلقه چاه قرار شده که حفر شود و این چاه‌ها نیاز به اعتبار دارد ‌و لازم است که وزارت نیرو نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

تابش تصریح کرد: هر پولی که در استان وارد شد با هماهنگی استانداران وقت و فعلی بخشی از آن را به بحث آب اختصاص دادند چرا که ما بدترین وضعیت آب در کشور و استان یزد را داریم.

وی تصریح کرد: در بحث برق هم الحمدالله در شهرستان اردکان از لحاظ سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیعی که صورت گرفته، به شاخص‌های خوبی دست پیدا کرده ایم.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: شاخص برق در کشور در حوزه صنعت 33 ‌درصد، در استان 72 درصد و در اردکان این شاخص 85 درصد است، دولت باید کارش را مبتنی بر عقل و علم و آموزه‌های دینی و شرعی بگذارد تا بتواند کشور را از بن بست خارج کند.

تابش یادآور شد: دولت مردم را به سرمایه‌گذاری تشویق کرده ولی رفتاری که با سرمایه‌گذاران داریم دور از انصاف است از جمله اینکه سرمایه‌گذار خودش اقدام به تولید برق می‌کند ولی اگر در پرداخت قبض خود تاخیر کند با آن برخورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا)یزد نیز با بیان اینکه طرح فاضلاب شهرستان های اردکان، میبد، بافق و مهریز توسط بخش خصوصی در حال انجام است گفت: فاضلاب یزد هم به بخش خصوصی و شهرداری واگذار می‌شود و طرح میبد با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است.

علی اسلامی بیان کرد: در حوزه فاضلاب شهر یزد هم به تازگی با یک شرکت خصوصی هماهنگی‌هایی صورت گرفت و آماده هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذای است.

مدیرعامل آبفا استان یزد تصریح کرد: شهرداری یزد وارد این موضوع شد و پیشنهاد کرد که چند تصفیه خانه ایجاد کند و از پساب فاضلاب برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز استفاده کند.

اسلامی یادآور شد: آب چاه های شهرستان اردکان قابلیت شرب را ندارد و به همین دلیل آب خط انتقالی را در مخازنی ذخیره می کنیم و در اختیار مردم گذاشته می شود.

به گفته وی برای اینکه در آینده با مشکل مواجه نشویم ، مناقصه‌ای برگزار شود و سرمایه‌ گذار هم پیدا شد که 120 لیتر از آب‌های غیرمتعارف شیرین شود و به عنوان یک منبع ذخیره در هنگامی که با مشکل مواجه شدیم مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی تصریح کرد: متاسفانه نامهربانی‌هایی با سرمایه‌گذار در اردکان اتفاق افتاده است که با مدیریت استاندار یزد و فرماندار اردکان این مشکلات رفع شد و امیدواریم که این تصفیه خانه در ماه‌های پیش رو به صورت کامل مورد بهره‌ برداری قرار گیرد.

طرح تصفیه فاضلاب اردکان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به روش بیع متقابل انجام شد و با فرآینده A2O احداث شده ، ظرفیت آن هفت هزار و 800 متر مکعب در شبانه روز است و 98 درصد آن تاکنون اجرا شده و 2 درصد باقی مانده مربوط به بخش تصفیه خانه است.

اجرای طرح فاضلاب اردکان از سال 1383 آغاز شد و از محل اعتبارات عمرانی تا سال 91 حدود 57 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب و هشت کیلومتر خط انتقال اجرا شد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته اجرای این طرح با سرعت اولیه تا 40 سال به طول می انجامید اما از مهر 1390 با اعلام آمادگی یکی از شرکت ها به عنوان سرمایه گذار، برای اجرای بخش های باقی مانده شهر و همچنین اجرای تصفیه خانه، تفاهم نامه امضا و قرارداد آن در خرداد 1391 اجرایی شد.

قرارداد منعقد شده این طرح با سرمایه گذاری شامل اجرای مدول اول تصفیه خانه و 265 کیلومتر شبکه جمع آوری با اقطار 200 تا 800 میلی متر از جنس پلی اتیلن کاروگیت و هزینه یک هزار و 1120 میلیارد ریال انجام شده است.

مرکزشهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

 

انتهای پیام /