به گزارش پارس نیوز، 

علی ابراهیمی رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه بارکد، بابیان مشکلاتی که نهاده‌های دامی و خوراک دام با آن روبروست اظهار داشت: ایران علی‌رغم اینکه نیمه‌خشک است و در تأمین علوفه و خوراک دام محدودیت دارد ولی ازنظر پرورش دام و طیور در شرایط مطلوبی قرار دارد. اکنون کشور در تأمین پروتئین خودکفا است و حتی صادرات هم دارد. میزان کمی هم واردات داریم ولی با مدیریت می‌توان آن را کنترل کرد.

وی بابیان این موضوع که ما در تنظیم بازار به‌گونه‌ای که مصرف‌کننده و تولیدکننده دچار تنش نشوند، موفق عمل‌نکرده‌ایم بیان کرد: این موضوع به روش کار، زیرساخت‌های نظارتی و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه دولتی مربوط می‌شود.70 درصد قیمت تمام‌شده طیور مربوط به خوراک است. زمانی که خوراک افزایش قیمت داشته باشد، قیمت تمام‌شده طیور نیز افزایش می‌یابد. خوراک دام مشمول حمایت دولت است و باید با ارز 4200 تومان تأمین شود.

ابراهیمی عدم نظارت کافی و سوءاستفاده یکی از افراد را دلیل اتفاقات قیمتی یک ماه گذشته دانست و افزود: یکی از ایراداتی که اکنون وجود دارد، انحصار تعداد کم واردکننده‌های نهاده‌های دامی است و توانمندی آن‌ها به‌گونه‌ای است که ورود بقیه مقداری سخت است. این افراد تا حدودی بازار سازی می‌کنند ولی بخش تشکل‌ها و اتحادیه پرورش دام و طیور باید مدت‌ها قبل فعال‌تر می‌شدند و البته دولت نیز باید زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم می‌کرد.

فرصت سه‌هفته‌ای جهاد کشاورزی برای ارائه برنامه

در ادامه رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: اکنون شرکت پشتیبانی دام و طیور در واردات نهاده‌های دامی و تولید و توزیع گوشت در بازار نظارت دارد و توقع داریم تا تنش‌ها کمتر شوند، منتها چون مدیریت دولتی است و اقدامات با تأخیر صورت می‌گیرد، شرکت پشتیبانی زمانی وارد می‌شود که مصرف‌کننده یا تولیدکننده ضرر کرده‌اند. ما در شرایط کنونی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در تأمین پروتئین دچار مشکل نشویم. به همین خاطر به وزارت جهاد کشاورزی فرصتی به مدت 3 هفته داده‌شده است تا یک برنامه ارائه داده و ابزارهای موردنیاز را معرفی کند.

وی در ادامه گفت: ظرفیت کارخانه‌های خوراک دام حدود 20 میلیون تن است ولی سال گذشته حدود 10 میلیون تن خوراک تولید شد. بخش زیادی از این خوراک در واحدهای پرورش تأمین و تولید می‌شود و مسیر در حال اصلاح است. اگر تولید محصول در قالب زنجیره تعریف شود، تولیدکننده‌ها به‌هیچ‌عنوان دچار ضرر نمی‌شوند چون سود نهایی بین همهٔ واحدها متناسب پخش می‌شود.

ایران تولیدکننده یک درصد از خوراک دام دنیا

علی ابراهیمی ایران را تولیدکننده یک درصد از خوراک دام دنیا اعلام کرد و افزود: خوراک دام باید نیازهایی مثل پروتئین، انرژی و مواد معدنی را متناسب با نوع پرورش فراهم کند. این مورد در کارخانه‌های راحت‌تر قابل تأمین است. تولید خوراک دام باید به روش صنعتی و استاندارد توسعه یابد که ازنظر ظرفیت‌های اسمی تا حدودی موفقیت حاصل‌شده است. مسیر کارخانه‌های در برنامه ششم از حیث مالیات راحت‌تر شده است. ممیزهای مالیاتی کارخانه‌های خوراک دام را جزو صنایع کشاورزی نمی‌دانستند و مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شدند. این مورد در برنامه ششم رفع شد و اکنون آن‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف خواهند شد. وزارتخانه به دنبال آن است که ایران 1.5% خوراک دام دنیا را تولید کند و از طریق یک برنامه 5 ساله به ظرفیت تولید 25 میلیون تن برسد و دستگاه‌های اجرایی هم باید در این راه همراهی کنند.

تأثیر افزایش قیمت نهاده در افزایش قیمت تمام‌شده خوراک دام

در گفتگوی تلفنی این برنامه، مهدی مسعودی قائم‌مقام اتحادیه کارخانه‌های خوراک دام و طیور در رابطه با وظایف کارخانه‌های دام و طیور گفت: کارخانه‌های خوراک دام وظیفه‌دارند که تولید باکیفیت، مقرون‌به‌صرفه و بهداشتی را تضمین کنند. اتحادیه کارخانه‌های خوراک دام در همین راستا همایش‌های متعددی را برگزار کرده است. پرورش‌دهنده‌های دام ممکن است کنسانتره یا خوراک را گران بخرند ولی درنهایت به دلیل تأثیرگذاری مثبت متوجه می‌شوند که منفعت داشته است. وی بابیان تأثیر افزایش قیمت نهاده در افزایش قیمت تمام‌شده خوراک دام اظهار داشت:. هزینه‌های دیگر مثل حامل‌های انرژی، بیمه و مالیات در قیمت تمام‌شده نیز تأثیر دارند که این هزینه‌ها در بخش کشاورزی وجود ندارد. اگر نقش کارخانه‌های جدی گرفته شود، خیلی از پرت‌های تولید خوراک حذف می‌شوند و موجب بهره‌وری می‌شود و قیمت تمام‌شده کاهش می‌یابد.

قائم‌مقام اتحادیه کارخانه‌های خوراک دام و طیور خیلی از مرغداری‌های صنعتی در ایران را هم‌سطح مرغداری‌های اروپایی دانست و افزود: مرغداری‌ها و دامداری‌ها از سال 1337 صنعتی شدند ولی اکنون دستگاه‌های آن‌ها نیاز است که تعویض و به‌روز شوند. کارخانه‌های خوراک دام از امنیت غذایی کشور دفاع می‌کنند، مجلس و دولت باید به طریق قوانین، مالیات و مسائل دیگر از آن‌ها حمایت کنند.


انتهای پیام/