به گزارش پارس نیوز، 
در سال 65 تنها 12 درصد خانواده ها مستاجر بودند و نزدیک به 90 درصد ایرانی ها صاحب خانه بوده اند اما این نسبت در حال حاضر به حدود 40 درصد مستاجر و 60 درصد صاحبخانه رسیده است.

در این میان برخی از کارشناسان کمبود عرضه را دلیل اصلی مشکلات این روزهای بازار می دانند. آنگونه که بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن به سالانه چیزی حدود یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن باید در کشور تولید شود تا عرضه با تقاضا سربه سر شود این در حالی است که در 5 سال گذشته به طور متوسط بین 300 تا 400 هزار خانه تولید کردیم.

او که معتقد است که افزایش قیمت مسکن تا پایان سال با یک شیب نسبتا ملایمی ادامه پیدا می کند، ادامه داد: طبق پیش بینی هایی که داشتیم قیمن خانه از شهریور پارسال روند رو به رشد خود را آغاز کرد و در بهار امسال با شیب تندتری ادامه پیدا کرد .البته گرانی ها به همین جا ختم نمی شود و قیمت ها تا پایان 97 بازهم ادامه پیدا می کند.

به گفته این کارشناس بازار مسکن در حال حاضر باید سالانه نزدیک به 2 میلیون مسکن باید در کشور تولید شود تا عقب ماندگی 5 سال گذشته در حدود 3 سال جبران شود . اما تنها رکود این روزهای بازار دست یافت به این هدف را کمی دور از انتظار نشان می‌دهد بلکه مصالح تولیدی کشور هم در بهترین حالت تنها جوابگوی ساخت 900 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی را می دهد.

ستاریان همچنین در ادامه گریزی هم به گرانی مصالح ساختمانی در ماه های اخیر زد و گفت: ساخت هر مترساختمان در پارسال حداقل یک میلیون برای سازندگان آب می خورد حال آنکه این رقم هم اکنون به حدود یک میلیون 600 هزار تومان رسیده است.

او ادامه داد : در شرایطی که سرمایه گذاران داخلی حاضر به ورود به بازار مسکن نیستند چرا اجازه ساخت و ساز به غیر ایرانی ها داده نمی شود . در همه جای دنیا یک ایرانی خیلی راحت می تواند ملک خرید و فروش کند و برای سرمایه گذاران در این بازارها فرش قرمز پهن می کنند. اما در ایران نه تنها هیچ حمایتی نمی شود بلکه امکان فروختن و ساخت خانه برای غیر ایرانی ها فراهم نیست.

او در پاسخ به این سوال که دولت برای تعدیل قیمت ها در بازار مسکن چه برنامه ای می تواند ارائه دهد، گفت: پیش از این بارها به دولتمردان نسبت برهم خوردن بازار هشدار داده بودیم . بازار مسکن را نمی تواند با برنامه های کوتاه مدت کنترل کرد. رشد جمعیت و نیاز خانه در ایران کاملا مشخص است دولت باید متناسب با این شاخص ها یک برنامه بلند مدت 5 ساله ارائه کند.