به گزارش پارس نیوز، 

قاسم رضایی‌زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری «بیستمین کنگره دامپزشکی ایران » اظهار کرد: در این کنگره به بازنگری اقدامات شکل‌گرفته در حوزه دامپزشکی با حضور فعالین بخش دولتی و خصوصی پرداخته می‌شود.

وی در ارتباط با شیوع بیماری تب کریمه و کنگو در تابستان امسال، گفت: این بیماری از نظر مدیریتی در حوزه وزارت بهداشت و درمان است اما از نظر طرق ابتلا در حوزه دامپزشکی است، زیرا بیشتر افرادی که در معرض این بیماری هستند با دام‌های آلوده سرو کار دارند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: این بیماری از سال 1378 به کشورمان وارد شده و دیگر به نوعی بیماری بومی در کشور به حساب می‌آید و در فصل گرما خود را نشان می‌دهد.

رضایی‌زاده ادامه داد: بهترین راه برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش این بیماری آموزش است و در صورتی که افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند توصیه‌های آموزشی را به جد رعایت کنند، نقش قابل توجهی در جلوگیری از بروز این بیماری خواهد داشت.

در ادامه این نشست علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی نیز در ارتباط با برگزاری این کنگره و نمایشگاه جانبی آن گفت: صادرات تولیدات موسسه سرم‌سازی رازی از طریق برگزاری همین نمایشگاه‌ها ایجاد شده است زیرا شرکت‌ها از این طریق می‌توانند با تولیدات ما آشنا شوند.

وی افزود: ما اکنون نیازهای تجهیزاتی خود را از نمایشگاه‌هایی مانند آب و برق و حتی نفت و به صورت پراکنده تهیه می‌کنیم و در صورتی که نمایشگاه تخصصی برگزار شود، تجهیزات مورد نیاز ما با شرایط بهتری تامین خواهد شد.

اسحاقی در ارتباط با شرایط تامین مواد اولیه تولید و واردات دانش فنی تولیدات این بخش در شرایط فعلی اظهار کرد: از 2 ماه پیش که متوجه شدیم تحریم‌ها علیه کشورمان شروع می‌شود مواد مورد نیاز کشور تهیه و بخشی از آنها نیز خریداری شده است و با توجه به تامین ارز لازم بقیه مواد و تجهیزات مورد نیاز تولیدات سرم‌سازی رازی تا اواسط سال 98 تامین می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی بیان کرد: مشکلی برای تامین تجهیزات و مواد اولیه خود نداریم، اما روند بازسازی و نوسازی را در شرکت به تعویق انداخته‌ایم.

وی با بیان این که با تامین ارز مورد نیاز واردات تجهیزات تولید تا سه سال آینده مشکلی برای تامین واکسن‌های مورد نیاز دامپزشکی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: بازارهای صادراتی ما نیز بهتر شده است، به طوری که در سال 2018 مبلغ 120 هزار دلار از تولیدات خود را به عراق صادر کردیم و برای سال 2019 نیز قرارداد صادرات 140 هزار دلار بسته شده است.

اسحاقی گفت: 60 درصد واکسن مورد نیاز بخش تیور کشور دست خارجی‌ها است اما در بخش دام تقریباً تمام نیاز کشور از داخل تامین می‌شود.

* واکسن‌های تاریخ‌گذشته در بازار توزیع نشد

رئیس موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص اخباری که در ارتباط با توزیع واکسن‌های مصرف گذشته مطرح می‌شود، گفت: واکسن‌های تاریخ‌گذشته در بازار توزیع نشد هرچند که یکسری کارهایی در این ارتباط انجام شد که نباید انجام می‌شد.

بنا بر این گزارش پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان نیز در این نشست، اظهار کرد: دانش دامپزشکی ما در خاورمیانه ممتاز است و برگزاری این نمایشگاه در ایران می‌تواند منجر به افزایش صادرات تولیدات داخلی شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال تسنیم که مرغدارانی که در روزهای اخیر با مشکل قطعی برق مواجه هستند، برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی چه کارهایی باید انجام دهند، گفت: مرغداران با توجه به این که با موجود زنده سر و کار دارند باید حتماً از تجهیزات موتوربرق برای شرایط اضطراری استفاده کنند.

محبی افزود: جدا از موضوع قطعی برق روزهای اخیر در مواردی نیز مشاهده شده است که طوفان‌ها منجر به قطع برق مرغداری‌های خارج از شهر می‌شود که داشتن تجهیزات یاد شده و برق اضطراری در این ارتباط بسیار مهم است.

بنا بر این گزارش بیستمین کنگره دامپزشکی ایران یکم تا سوم مرداد ماه سال 97 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/