به گزارش پارس نیوز، 

بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرد آمریکا خواهان این است که فروش نفت ایران را تا ماه نوامبر امسال به صفر برساند و اگر این کار ممکن شود، قیمت نفت می‌تواند به بالای 120 دلار برای هر بشکه برسد.

در گزارش این بانک آمده است: از دید ما، ساماندهی قطع کامل صادرات نفت ایران می‌تواند بسیار دشوار باشد و ممکن است سبب جهش قیمت نفت به بیش از 120 دلار شود. اکنون ابهام‌های مربوط به سیاست‌های آمریکا سبب کاهش صادرات و افزایش ذخیره‌سازی شناور نفت ایران شده است.

کارشناسان تردید دارند که آمریکا بتواند حتی نیمی از صادرات نفت ایران را از بازارها حذف کند، اما پس از حمله‌های کلامی مسئولان آمریکایی به ایران، برخی تحلیلگران برآورد خود از قیمت را بالا برده‌اند. این کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند اگر اختلال بیشتری در بازارهای جهانی نفت رخ دهد، جهش قیمت بیشتری تحقق خواهد یافت.

پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، این کشور را از برجام خارج کرد، دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ضدایران تلاش می‌کند.

بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرد قطع کامل صادرات نفت ایران به ویژه در مقطع کنونی آسیب‌زا خواهد بود. وی پیش‌بینی کرد با توجه به کمبود عرضه نفت در جهان، آمریکا تنها بتواند صادرات نفت ایران را 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد. وی اعلام کرد در دور پیشین تحریم‌ها، یک میلیون و 200 هزار بشکه از صادرات روزانه نفت ایران کاسته شده بود، اما دلیل تحقق آن کاهش تولید این بود که تولید نفت شیل آمریکا با شتاب بیشتری افزایش می‌یافت، تقاضای نفت بسیار پایین‌تر از اکنون بود و تولید نفت لیبی بالا رفته بود.

اکنون بازار نفت با برخی اختلال‌های ناخواسته، از جمله در صنعت نفت لیبی و ونزوئلا رو‌به‌رو شده است. بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرد: اکنون ما پیش بینی می‌کنیم که در 6 ماه آینده بازار نفت با کمبود ساختاری عرضه رو‌به‌رو باشد.

قیمت شاخص دبلیو‌تی‌آی آمریکا در پایان هفته گذشته به نزدیک 74 دلار و قیمت شاخص نفت خام برنت به حدود 77 دلار رسید.

بانک آمریکا مریل لینچ همچنین درباره توان عربستان برای تولید روزانه 12 میلیون بشکه نفت یا بیشتر، ابراز تردید کرد و گفت: آخرین مورد جهش قیمت نفت سبب افت شدید ذخیره‌سازی نفت در عربستان شده است، بنابراین به نظر می‌رسد بازار نفت اطمینان کمی دارد که عربستان بتواند به تولید روزانه 11 میلیون بشکه دست یابد و این سطح تولید را حفظ کند و بدون کاهش شدیدتر ذخیره‌سازی خود، بتواند بر صادرات نفتش بیفزاید.