به گزارش پارس نیوز، 

«بهروز نعمتی» که همراه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به وین سفرکرده است عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: چنانچه کشورهای غیر اوپک توان افزایش تولید نفت را داشتند قطعاً از حق خود نمی‌گذشتند.

کمیته مشترک وزارتی نظارت اوپک و غیر اوپک عصر پپنجشنبه با حضور 'بیژن نامدار زنگنه' وزیر نفت ایران در وین تشکیل شد. هم‌زمان برخی از رسانه‌ها گزارش دادند زنگنه این نشست را ترک و نسبت به روند مباحث مطرح شده در این اجلاس ابراز نارضایتی کرده است.

نعمتی در این‌ باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه جلسه مشورتی بود و از طرفی در آنجا بایستی اعضا صحبت می‌کردند وزیر نفت کشورمان اظهار داشت که ضرورتی ندارد ما حضور پیدا کنیم و نظراتمان را در جلسه رسمی اوپک مطرح خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم توافقی که در دو اجلاس قبل اوپک برگزار و سهمیه‌ها مشخص شد این کار بایستی بر همان مبنا ادامه پیدا کند.

اعضای اوپک در نشست سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند؛ این تصمیم که از ژانویه 2017 به اجرا درآمد، در نشست های بعدی این سازمان تمدید شد.

اعضای اوپک در نشست یکصد وهفتاد و سوم خود، توافق کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کردند تا هدف حذف مازاد عرضه جهانی نفت به طور کامل محقق شود.

زنگنه فردا (جمعه) در نشست رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شرکت خواهد کرد. روسیه و عربستان می‌خواهند پیشنهاد افزایش تولید نفت از ابتدای ماه ژوئیه (10 تیر) را مطرح کنند به‌طوری‌که تولید اوپک و هم‌پیمانان غیر اوپک از تاریخ یادشده به میزان 500 هزار تا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

ایران، ونزوئلا و عراق با این پیشنهاد مخالف‌ هستند و تهران اعلام کرده است که با حمایت بغداد و کاراکاس این پیشنهاد را وتو خواهد کرد.

انتهای پیام /