به گزارش پارس نیوز، 

یک هفته‌ای می‌شود که قیمت خودرو با سرعت بیشتری روند صعودی به خود گرفته است. در این بین افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی چشمگیر بوده است. مثلا استپ‌وی رنگ مشکی با افزایش 8 میلیون تومانی مواجه گردید و سمند ال‌ایکس و برخی مدلهای پژو هم با افزایش بیش از یک میلیون تومان به‌فروش رفت و....

واکنش مسئولان به این وضعیت عجیب بوده است. خسروتاج، معاون وزیر صنعت در پاسخ به کیهان گفت که «دلیل افزایش قیمت خودرو را نمی‌دانم»! رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در بخش تولید هم از پاسخگویی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو امتناع کرد و به ایسنا گفت: «بهتر است این موارد را از معاون امور صنایع بپرسید.» اما نوبخت، سخنگوی دولت، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزایش قیمتها از جمله در بازار خودرو را «حباب» اعلام نمود و تأکید کرد «وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افزایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد».

با این وجود برخی نمایندگان و کارشناسان اقتصادی، انفعال دولت و سودجویی دلالان را در بروز این شرایط موثر می‌دانند. در این میان، قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم از احتکار 90 هزار خودرو از سوی سایپا و ایران خودرو خبر داده است.

شیوا، رئیس‌شورای رقابت هم در واکنش به این وضعیت گفته است: اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از کمبود تولید است و یا مسائل دیگری در آن اثر گذار است که قطعا اگر افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

کنترل سرشاخه‌ها و جلوگیری از احتکار

در همین رابطه دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: کنترل و نظارت بر فعالیت سرشاخه‌های عرضه‌کننده خودرو و جلوگیری از احتکار این کالا، ​راهکار ایجاد آرامش در بازار خودرو است.محمود مخلصی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، افزایش قیمت خودرو را سبب ایجاد نگاه سرمایه‌ای مردم به این کالا دانست و ادامه داد: هم اکنون مردم خودرو را خریداری و برای افزایش قیمت نگهداری می‌کنند تا پس از بالا رفتن قیمت،​ آن را به فروش برسانند درحالی که با افزایش عرضه به بازار از خودروهای تولید شده فعلی، می‌توان این روند را شکست و مانع از افزایش قیمت خودرو شد.

وی با ‌اشاره به اینکه افزایش روز به روز خودرو سبب گرایش مصرف‌کننده به سمت خرید خودرو شده و این افزایش تقاضا سبب ادامه روند افزایش قیمت این کالا شده است، تأکید کرد: اگر کالا به اندازه کافی در بازار باشد هیچ زمانی این افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد.

این فعال بازار خودرو همچنین با‌اشاره به اینکه انحصار در شرکتهای عرضه‌کننده خودروهای داخلی یکی از معضلات بازار خودرو است افزود: عرضه در این شرکتها به نحوی است که درصورت ثبت‌نام اینترنتی،​ فقط عوامل این شرکتها موفق به ثبت‌نام می‌شوند و مصرف‌کننده امکان آن را پیدا نمی‌کند و اگر بصورت مستقیم نیز فروش انجام شود در نهایت کالا به بازار می‌رود و مصرف‌کننده نمی‌تواند از طریق شرکت خودرو دریافت کند که این رویه عامل دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار است.

فرصت‌سازی برای دلالان

اما در این اوضاع و احوال اخبار اقدامات سؤال‌برانگیز دیگری هم از سوی خودروسازان به گوش می‌رسد. ایران‌خودرو بدون اعلام قبلی، زمان پیش‌فروش برخی محصولات خود به مناسبت عید فطر را به جای 27 خرداد (اعلام قبلی) از دیروز آغاز کرد تا باز هم فرصتی برای موج‌سواری دلالان فراهم شود.ایران‌خودرو، روز دوشنبه 21 خرداد جدیدترین شرایط فروش 4 مدل از محصولاتش را منتشر و اعلام کرد از 27 خرداد این پیش‌فروش آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه می‌یابد. گفته می‌شد این عرضه –که با زمان تحویل 30 روزه انجام می‌شد- با هدف کنترل قیمتهای بازار صورت گرفته است. مردم هم کم‌کم به دنبال جمع کردن سرمایه خود بودند تا روز بیست و هفتم ثبت‌نام کنند، اما دیروز ناگهان اتفاق دیگری افتاد.ایران خودرو از روز گذشته و بدون اطلاع‌رسانی قبلی، پیش‌فروش محصولاتش را آغاز کرده است. در تماس با واحد فروش این شرکت متوجه شدیم حتی کارشناسان فروش هم از علت تغییر ناگهانی زمان پیش‌فروش مطلع نیستند! به گفته یکی از مخاطبان، نمایندگی‌های این شرکت نیز به عنوان واسطه ثبت‌نام، از علت این موضوع بی‌خبرند.به نظر می‌رسد در شرایط نوسان قیمتی حاکم بر بازار خودرو، این اقدام غیرمنتظره ایران‌خودرو، تنها به افزایش بیشتر قیمتها و سوءاستفاده دلالان می‌انجامد. دلالان بازار که معمولا سرمایه آماده‌ای در اختیار دارند، در فرصت محدودی که تا زمان تکمیل ظرفیت وجود دارد، می‌توانند اقدام به خرید محصولات به نام خود و اطرافیانشان کنند و مردم عادی که برای تهیه پول خود به زمان بیشتری نیاز دارند، فرصت را از دست خواهند داد. بنابراین دلالان در آینده نزدیک قدرت تعیین قیمت بازار و بهره‌برداری از افزایش قیمت‌ها را پیدا خواهند کرد.دولت که افزایش قیمت‌ها را حباب می‌داند و اعلام کرده «وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افزایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد»، بهتر است به جای پاسکاری مشکل بوجود آمده، تا گرانی‌ها بیشتر نشده نسبت به این اتفاقات به طور جدی ورود کنند.


انتهای پیام/