به گزارش پارس نیوز، 

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 96 درصد داروی مصرفی مردم ایران تولید داخل است، گفت: از لحاظ ارزش ریالی این 96 درصد حدود 70 درصد سهم بازار را تشکیل می‌دهد، همچنین 50 درصد داروی مصرفی ایرانی‌ها از صفر تا صد شامل ماده اولیه فرمولاسیون شکل دارو بسته‌بندی ایرانی هستند.

وی ادامه داد: امکان تولید همه داروهای وارداتی در کشور وجود ندارند البته باید توجه داشت اغلب داروهای وارداتی، دارو‌های بیماران خاص و بیماران نادر هستند که به دلیل شمار کم مصرف‌کنندگان و جدید بودن آنها امکان مشابه‌سازی این داروها در داخل میسر نبوده و مقرون به صرفه هم نیست.

امکان تولید همه دارو‌های وارداتی در کشور میسر نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا تولیدکننده صد در صد داروهای مورد نیاز خود نیست، گفت: حتی بزرگترین صادرکنندگان دارو در دنیا هم بخشی از داروهای مورد نیاز خود را وارد می‌کند؛ این در مورد کشور ما نیز صادق است و امکان تولید همه داروهای وارداتی در کشور میسر نیست.

جهانپور عنوان کرد: تولید صد در صد داروهای مورد نیاز بیماران در کشور نه ممکن است و نه مطلوب. به همین دلیل ما نمی‌توانیم همه داروهای وارداتی را تولید کنیم.

وی با اشاره به سهم صادرات دارو در سال گذشته تصریح کرد: هنوز آمار دقیقی از صادرات دارو در سال گذشته نداریم اما براوردهای اولیه حاکی از آن است که بیش از 120 میلیون دلار دارو در سال 96 صادر شده است.