به گزارش پارس نیوز، 

کیانوش کیامرز ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: امسال تلاش می‌کنیم ردیف بودجه قطار شهری مشهد را افزایش دهیم و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، دولت 60 میلیاردتومان اعتبار برای قطار شهری مشهد اختصاص داده است.

وی افزود: در سال 96 دولت قرار بود 91 میلیارد تومان به قطار شهری مشهد اختصاص دهد، که حتی 10 میلیارد بیشتر، یعنی 105 میلیارد تومان در سال 96 پرداخت کرد. با همت شهردار مشهد، توانستیم 28 اسفندماه سال 96 اوراق مشارکت را به ثبت برسانیم و تمام تلاشمان بر این بود که برای سال 97 از محل اوراق بهره‌برداری کنیم.

کیامرز با بیان اینکه تنها شهری که موفق شد تمام اوراق را به فروش برساند مشهد مقدس بود، خاطرنشان کرد: تهران، اصفهان و قم نیز اوراق مشارکت خود را همزمان با مشهد دریافت کردند. اما براساس گزارشات نتوانستند اوراق را به فروش برسانند.

وی با اشاره به اینکه اتمام خط 2 قطار شهری در اولویت است، گفت: با توجه بودجه‌ای که از محل فروش اوراق هفته آینده به دستمان می‌رسد، از زمانبندی اتمام خط 2 قطار شهری چندان عقب نیستیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با بیان اینکه خط 2 تاکنون 81 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: نواقصی در قسمت بهره‌برداری شده این خط وجود دارد و تهویه و آسانسورها همچنان نصب نشده اما براساس استانداردها مسافرگیری انجام می‌شود چرا که مهمترین موضوع ایمنی قطار یعنی سیگنالینگ و اطفای حریق دستی است که به صورت کامل نصب شده است.

کیامرز اظهار داشت: در حال حاضر 14 درصد از برنامه زمانبندی عقب هستیم و این خط تا میدان شریعتی به بهره‌ّبرداری رسیده است و مسافرین در پایان امسال می‌توانند از ابتدای بولوار پیروزی تا انتهای بولوار طبرسی در خط 2 قطارشهری سفر کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 30 میلیارد تومان نواقص پشت سرخط 2 وجود دارد، گفت: 10 تا 12 میلیارد تومان جنس در گمرک شامل پله برقی‌ها وجود دارد و پس از آزادسازی سه ماه زمان وجود دارد که نواقص برطرف شود که این از ابتدای تیرماه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: اعتبار مورد نیاز خط 2 رقم 400 میلیارد تومان است و 100 میلیارد تومان نیز برای نواقص ویژه در نظر گرفته شده است.

کیامرز با اشاره به وضعیت واگن‌های این خط گفت: 50 واگن اول در دوره شهردار سابق و 50 واگن دوم در دوره شهردار فعلی تامین و آزاد شد. گرچه بروکراسی موجود در کمرگ، دست و پا گیر شده و از این بابت گله‌مند هستیم.

وی با بیان اینکه باقی مانده ایستگاه‌های این خط نیز، گفت: 4 ایستگاه الندشت، کوهسنگی، شهید کاوه و ایستگاه سلامت را پیش رو داریم. البته ایستگاه سلامت در اولویت بهره‌برداری نیست.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: در خط 3 نیز دستگاه حفار نزدیک باب الجواد(ع) مشغول حفاری است و امیدواریم هر چه سریعتر کار تا میدان پانزده خرداد و پایانه مسافربری به پیش رود و از آن سمت یعنی تونل غربی را نیز بتوانیم به ابتدای بولوار امامت متصل کنیم.

کیامرز ادامه داد: 4 ایستگاه در فاز اول فعال شده است و 3 ایستگاه نیز باید وارد مدار اجرایی شود که شامل ایستگاه بسیج، دانش و 15 خرداد است.

وی اعتبار نیاز برای این منظور را هزار میلیارد تومان دانست و گفت: 700 میلیارد تومان آن از طریق اوراق مشارکت کسب شد و مابقی امید است تا مهرماه با کمک اسناد خزانه اسلامی، صندوق توسعه ملی، شهرداری مشهد، صندوق توسعه ملی و غیره ... تامین شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه خط 3 حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در این خط از نظر فنی و اجرایی هیچ مشکلی در مشهد وجود ندارد و به دلایل مالی کار کمی با تاخیر همراه شده است. در حال حاضر نیز با 20 درصد توان در حال فعالیت هستیم و امید است با اختصاص اوراق مشارکت کار با ظرفیت 100 درصد انجام ‌شود.

کیامرز افزود: هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت خط 3 برای سال 97 در شورای شهر مشهد مطرح شد تا برای سال جاری اختصاص یابد. اگر 500 میلیارد از این رقم نیز تامین شود، نیز رقم قابل توجه‌ای است.

وی با اشاره به امضای لایحه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای خرید واگن‌ها، گفت: در حال حاضر واگن‌ها از طریق شهرها خریداری نمی‌شود و این کار توسط وزارت کشور و شورای اقتصاد پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با تشکر از حمایت‌های آستان قدس در راه احداث تونل خط 3 قطار شهری، اظهار داشت: حمایت‌های قائم مقام آستان قدس رضوی در این زمینه بسیار کارساز بوده و از این بابت تشکر می‌کنیم.