به گزارش پارس نیوز، 

شرکت ریلاینس هند، که یک شرکت خوشه‌ای با تمرکز بر صنایع نفت و گاز است، قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند. طی روزهای گذشته چندین شرکت پروژه‌های مربوط به ایران را به‌دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا، متوقف کرده‌اند. شرکت ریلاینس، بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان را مدیریت می‌کند.

 

دو منبع مطلع می‌گویند انتظار می‌رود هم‌کاری این شرکت با ایران از ماه اکتبر یا نوامبر متوقف شود. هنوز مقام‌های رسمی در هند و ایران به گزارش رویترز واکنش نشان نداده‌اند.ریلاینس یک شرکت خوشه‌ای است که میلاردر هندی، موکش آنبانی، ریاست آن را برعهده دارد. این شرکت وابستگی زیادی به سیستم مالی ایالات متحده دارد.

 

پالایشگاه پیشرفته ریلاینس در گجَرات هند قادر است روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت را پالایش کند. ریلاینس به مقام‌های نفتی در تهران خبر داده‌است که واردات از ایران به پالایشگاه خود را متوقف خواهد کرد.

 

یک منبع مطلع دیگر تاکید کرده در صورت شکست مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ «برجام» این احتمال وجود دارد که شرکت هندی، حتی پیش از اکتبر یا نوامبر، واردات نفت را متوقف کند. به گفته این منبع شرکت‌های بیمه خواستار توقف فعالیت‌های مربوط به ایران شده‌اند.

 

این گزارش تنها یک روز پس از آن منتشر شده که دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه نیز خبر از تعلیق پروژه‌های مربوط به ایران داد.

 

هفتم خرداد ماه سوشما سواراج، وزیر خارجه هند، در آستانه دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، اعلام کرده بود که کشورش تنها تحریم‌های اعمال‌شده از سوی سازمان ملل متحد علیه ایران را اجرا می‌کند و از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا یا هیچ کشور دیگری پیروی نخواهد کرد. به گزارش رادیو فردا،  سران کشورهای اروپایی، روسیه و چین نیز خواستار حفظ و عمل به برجام هستند. با این همه به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ این کشورها در حال فاصله‌ گرفتن از همکاری با ایران هستند.

 

شرکت فولاد دانیلی ایتالیا، شرکت فرانسوی گاز و انرژی «اِنژی»، شرکت کشتیرانی مولر-مرسک دانمارک، زیمنس، شرکت آلمانی تجهیزات و فناوری، از جمله شرکت‌هایی هستند که در هفته‌های گذشته از توقف فعالیت‌های مربوط به ایران خبر داده‌اند.

 

روز گذشته نیز وزیر نفت ایران به شرکت فرانسوی توتال دو ماه فرصت داد با آمریکا مذاکره کرده و در مورد حضور یا خروج از ایران تصمیم بگیرد.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از آن‌که ایران حاضر نشد مذاکره مجدد بر سر «برجام» را بپذیرد، با وجود مخالفت آلمان، فرانسه، بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین، دیگر طرف‌های توافق اتمی با ایران، از آن خارج شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، طی سه تا شش ماه آینده دوباره اعمال خواهند شد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته‌است واشینگتن «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران «رفتار خود را عوض نکند» فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.

 

در حالیکه ایران حاضر به گفت‌وگوی دوباره بر سر برجام نیست، برنامه موشکی خود را متوقف نمی‌کند و در مورد سیاست‌هایش در کشورهای منطقه نیز به‌تنهایی تصمیم می‌گیرد. رهبر انقلاب نیز اخیرا با انتقاد شدید از سیاست‌های جدید آمریکا در برابر ایران و خروج از برجام، برای باقی ماندن ایران در این توافق، شروطی برای اروپایی‌ها تعیین کرد.

 

منابع نفتی در سوئیس، روز چهارشنبه گزارش دادند که صادرات روزانه نفت ایران در ماه میلادی رو به پایان، حدود صد هزار بشکه کاهش پیدا کرده است؛ این نخستین بار از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است، که گزارشی در مورد کاهش صادرات نفت ایران منتشر می‌شود.

 

انتهای پیام/