به گزارش پارس نیوز، 

مروری بر شاخصهای توسعه ارتباطی کشور و مقایسه بازه‌های زمانی مختلف حاکی از آن است که علی‌رغم وضعیت روبه اشباع بازار ارتباطات همراه اما ضریب نفوذ تلفن همراه سال به سال با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه شده و اپراتورهای سیار را همچنان بر مدار اصلی توسعه این بخش از بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد.

ضریب نفوذ تلفن همراه برای نخستین بار در سال 95 از مرز 100 درصد عبور کرد و اکنون با فعال شدن بیش از 88 میلیون و 300 هزار سیم‌کارت در کشور بر روی عدد 110 درصد قرار گرفته است.

مجموع اپراتورهای همراه کشور توانسته‌اند نزدیک به 170 میلیون سیم‌کارت را در کشور توزیع کنند که اگر بخواهیم تفکیک سهم نسبی را برای آنها متصور شویم، باید گفت اپراتور اول ارتباطی تا پایان بهار سال گذشته 59.53 درصد سهم بازار را در اختیار داشته و به ترتیب بعد از آن اپراتورهای دوم و سوم ارتباطی نیز 38.47 و دو درصد از این بازار سهم برده‌اند.

با وجود تعلل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارائه آمار بروز از وضعیت ارتباطات ثابت و سیار کشور، اما شاخصهای کلان مربوط به پایان سال 96 نشان می‌دهد که ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه ظرف سال گذشته با رشد 6.39 درصدی مواجه شده است.

روند رشد این شاخص در سالهای 95، 94، 93 و 92 به ترتیب 7.68، 5.16، 8.02 و 5.43 درصد بوده و همانطور که مشخص است در پنج سال گذشته بیشترین رشد ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه طی یک سال، در سال 93 اتفاق افتاده است.