به گزارش پارس نیوز، 

پس از اعلام تک نرخی شدن ارز توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، بازار ارز واکنش مثبتی به آن نشان نداد و روند قبلی خود را ادامه داد، پس مدتی دولتی‌ها هم تصمیم گرفتند افزایشی در این ایجاد کنند و رئیس‌کل بانک مرکزی از افزایش پنج، شش درصدی این نرخ تا پایان سال خبر داد.

روز گذشته هم حسن روحانی در دیدار با فعالان اقتصادی به این نکته‌اشاره کرد که نرخ ارز بیش از پنج تا شش درصد در سال جاری افزایش نخواهد داشت و وام‌گیرندگان ارزی باید مطمئن باشند که نرخی ارزی که باید تسویه کنند، حداکثر ۴۴۵۲ تومان خواهد بود.

اشاره روحانی به اینکه نرخ دلار حداکثر تا چهار هزار و 450 تومان افزایش می‌یابد در شرایطی است که نرخ این ارز در بودجه سال جاری (بنابر گفته یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) حدود چهار هزار تومان تعیین شده بود.

محمد حسینی درباره تعیین نرخ ارز در بودجه سال آینده گفته بود: «بر اساس مصوباتی که در کمیسیون تلفیق ایجاد شد، قیمت ارز را بین چهار هزار تا 4100 تومان برای سال آینده تعیین کردیم.»

به عبارت دیگر، حسن روحانی در حالی نرخ چهار هزار و 450 تومانی خود را به شکل دستاورد دولت! و نشانه‌ای از ثبات اقتصادی مطرح می‌کند که این نرخ نسبت به رقم بودجه امسال 400 تومان گران‌تر است. موضوعی که نمی‌توان از کنار آن گذشت.

هرچند دولتی‌ها هیچگاه درباره نرخ در بودجه توضیحات شفافی ارائه نکردند، ولی همین اطلاعاتی که تاکنون از سوی دیگر مسئولان منتشر شده حاکی از این تفاوت قیمتی بوده و باید پرسید دولت با میزان اضافه درآمدی که ناشی از این تفاوت 400 تومانی است، چه خواهد کرد؟

دلار 4200 تومانی با دسترسی بسیار سخت!

هرچند با تلاطمات بازار ارز در ابتدای سال جاری، دولت تصمیم گرفت با اعلام تک شدن ارز در مقابل این نوسانات بایستد و نرخ چهار هزار و 200 تومانی را به عنوان نرخ جدید اعلام کند؛ اما شواهد موجود نشان می‌دهد دولت نتوانسته آنطور که باید تقاضای ارز را پوشش دهد.

پیش‌تر هم رئیس‌جمهور اعلام کرده بود در زمینه کالاهای اساسی افزایش قیمتی نداریم چون با ارز ارزانتری آن را به مردم عرضه می‌کنیم.

با تمام این اوصاف؛ متقاضیان همچنان در انتظار تهیه ارز چهار هزار و 200 تومانی بوده و بسیاری نمی‌توانند این ارز را خریداری کنند که متقاضیان مذکور در پی این موضوع به بازار مراجعه کرده و دلاری با نرخ شش هزار تومان تهیه می‌کنند.

چنانچه سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این زمینه گفته بود: «معاملات در بازار آزاد که از منظر دولت قاچاق محسوب می‌شود همچنان جاری و ساری است و بسیاری از متقاضیان واقعی برای تهیه ارز خود درگیر بازار قاچاق هستند. بسیاری از متقاضیان واقعی ارز، نیاز خود را با دلار شش هزار تومانی که قیمت منطقی نیست، تامین می‌کنند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت در تامین ارز مورد نظر فعالان تجاری نتوانسته به خوبی عمل کند و هنوز تکلیف بسیاری مشخص نیست.

در همین راستا، علیرضا مناقبی، رئیس ‌‌مجمع واردات از عملکرد دولت در تخصیص قطره چکانی دلار4200 تومانی انتقاد کرد و گفت: «نمی‌توانیم به شریک تجاری خارجی بگوییم که در صف ارز 4200 تومانی هستیم و معلوم نیست که چه زمان آن را دریافت خواهیم کرد، در حال حاضر بسیاری از تجار که تعهد مالی به شریک خارجی خود دارند، به دلیل سررسیدن موعد پرداخت، مجبور هستند دلار را با نرخ دوم تهیه کنند.»

 

انتهای پیام/