به گزارش پارس نیوز، 

دیروز در حالی همه حواس‌ها به قرعه استقلال و پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بود که افشای پیشنهاد 5 میلیاردی امیر قلعه‌نویی به سپاهان کمتر مورد توجه قرار گرفت. رقمی که نشان می‌دهد مسئولان باشگاه سپاهان همانطور که شنیده می‌شد برخلاف یکی، دو فصل اخیر که سیاست ریاضت اقتصادی را در هزینه‌های تیمداری در پیش گرفته بودند، برای فصل جدید دوباره به همان سیاست گذشته‌شان بازگشته‌اند. آنها برای عقد قرارداد با قلعه‌نویی این‌بار با گشاده‌دستی وارد بازار نقل و انتقالات شده‌اند تا مانند ابتدای دهه 90 با قراردادهای میلیاردی یکی از تیم‌های پرخرج فوتبال ایران باشند.

البته ناکامی‌های چند فصل اخیر زردپوشان و دور شدن سپاهان از جمع مدعیان در سیاست جدید مدیران اصفهانی تأثیرگذار بوده است. در چنین شرایطی رویکرد جدید باشگاه سپاهان در فصل نقل و انتقالات باید مورد توجه جدی نهادهای نظارتی و بازرسی قرار گیرد، به خصوص که هزینه‌های چندصد میلیاردی از بیت‌المال در فوتبال یکی از دغدغه‌های اهالی فوتبال و نمایندگان مجلس در سال‌های اخیر بوده، هزینه‌هایی که خروجی آن پرونده قطور فساد در فوتبال است که توسط نمایندگان مجلس تهیه شد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد عملکرد باشگاه‌های صنعتی چون باشگاه سپاهان باید به دقت زیر ذره‌بین قرار گیرد. بدیهی است که در سال‌های جاری همواره همه نگاه‌ها به دو تیم استقلال و پرسپولیس بوده و مدیران سرخابی پایتخت درباره قراردادهای میلیاردی‌شان مورد بازخواست قرار گرفته‌اند، اما در مقابل کمتر کسی سراغ مسئولان باشگاه صنعتی رفته است. حیاط خلوت باشگاه‌های صنعتی تا جایی است که در بخش‌های مختلف پرونده فساد در فوتبال که توسط نمایندگان مجلس گذشته تهیه شده، کمتر اشاره‌ای به حیف و میل بیت‌المال و فساد در تیم‌های صنعتی کشور شده است. باشگاه‌هایی که با توجه به این حاشیه امن بدون اینکه زیر ذره‌بین نهادهای قضایی و بازرسی باشند در حال فعالیت هستند. این عدم بازرسی و نظارت دقیق در استفاده از بودجه‌های دولتی سبب شده تا امسال باشگاهی مانند سپاهان با بودجه‌ای کلان وارد بازار نقل و انتقالات شود و در اولین قدم هم با مربی‌ای قرارداد ببندد که پیشنهادی 5 میلیاردی روی میز مدیریت این تیم گذاشته، رقمی که بیشتر از دو برابر بودجه سالانه‌ای است که کمیته ملی المپیک برای کشتی در نظر گرفته است!

با چنین شروعی از سوی سپاهان در بازار نقل و انتقالات به نظر می‌رسد این تیم اصفهانی با تأیید مسئولان بالادستی در کارخانه فولاد مبارکه، دغدغه‌ای برای خرج کردن پول در فصل جاری ندارد و شاید به همین دلیل است که چند بازیکن نامدار استقلال و پرسپولیس با پیشنهادهای اغواکننده سپاهان برای فصل آینده روبه‌رو شده‌اند تا در لیگ هجدهم در اصفهان توپ بزنند. به طور قطع چنین رویکردی در بازار نقل و انتقالات سبب افزایش بی‌ضابطه صفرهای قرارداد بازیکنان می‌شود و زمینه را برای رشد غیرمنطقی رقم قراردادها آماده می‌کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد عملکرد مالی باشگاه‌های صنعتی‌ مانند سپاهان، ذوب‌آهن، سایپا، پیکان و فولاد هم باید مانند باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس‌ زیر ذره‌بین نهادهای قضایی و نظارتی قرار گیرد.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مالک این باشگاه‌ها باید مورد سؤال جدی نمایندگان مجلس و نهادهای بازرسی قرار بگیرد. با انتصاب محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال به عنوان مشاور ورزشی وزیر صنعت که یکی از مخالفان قراردادهای میلیاردی شناخته می‌شود، این امیدواری به وجود آمده بود که دوران حیف و میل صنعتی‌ها از جیب بیت‌المال در فوتبال به پایان رسیده است، اما با ورود عجیب باشگاه سپاهان به فصل نقل و انتقالات و امضای قراردادی نزدیک به 5 میلیارد‌ با امیر قلعه‌نویی گویا این امیدها در حال رنگ باختن است.

به همین خاطر ضروری است همانطور که مجلس طرح تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس را در برنامه خود قرار داده، برای بررسی کارنامه مالی و هزینه‌های باشگاه‌های صنعتی هم کمیته تحقیق و تفحصی تشکیل شود. اقدامی که می‌تواند به شفافیت مالی فوتبال کمک کند و جلوی حیف و میل و گشاده‌دستی‌هایی را که تیم‌های صنعتی از جیب کارگران کارخانه‌ها برای بستن قراردادهای میلیاردی با فوتبالیست‌ها می‌کنند، بگیرد.

انتهای پیام/