به گزارش پارس نیوز، 

اجلاس سالیانه شورای جهانی در شهر مسکو برگزار شد. در این اجلاس که به میزبانی بنیاد پژوهش‌های بنیادین روسیه (RFBR) و بنیاد ملی پژوهش کره (NRF) برگزار شد، نمایندگان 65 بنیاد حامی پژوهش از 60 کشور جهان حضور یافته تا در خصوص دو موضوع داوری طرح‌های پژوهشی و دیپلماسی علمی با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند. در این اجلاس نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به نمایندگی از ایران، رویکردهای صندوق در خصوص مسایل دیپلماسی علمی و داوری پژوهشی را تبیین کرد.

در این راستا رییس صندوق حمایت از پژوهشگران در خصوص برگزاری این اجلاس، اظهار کرد: اساس فعالیت این شورا پرداختن به مسائل اساسی در حوزه پژوهش است تا با نگاهی به آینده نقد شرایط موجود را انجام دهد. از این طریق آشنایی با ظرفیت‌های علمی کشور انجام می‌شود و کمکی برای توسعه تعاملات بین‌المللی ایجاد خواهد شد، چرا که برای توسعه فعالیت‌ها در این دیپلماسی علمی نیاز به افزایش این تعاملات وجود دارد.

ضرغام ادامه داد: این شورا علاوه بر اجلاس جهانی، سالیانه یکبار در قالب اجلاس منطقه‌ای تشکیل جلسه می‌دهد. اجلاس منطقه آسیا و اقیانوسیه GRC در سال 2018 در شهر تهران و به میزبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و با موضوعات اثربخشی پژوهشی و دسترسی آزاد برگزار خواهد شد.

وی، برگزاری این اجلاس در ایران را راهی برای ارتباط با شبکه علمی جهانی دانست.

همچنین پیش از این اجلاس، نشستی با موضوع نقش همسایگان در پژوهش به میزبانی RFBR برگزار شد که در نتیجه آن مقرر شد کشورهای حاشیه دریای خزر برنامه‌های پژوهشی را در ارتباط با اولویت‌های این حوزه به صورت مشترک با یکدیگر تدوین و اجرا کنند.

بر اساس اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری، شورای جهانی پژوهش سازمانی بین‌المللی متشکل از سران بنیادهای علمی دنیا است که توسط هیات مدیره و کمیته اجرایی اداره می‌شود و نماینده ایران نیز عضو کمیته اجرایی این شورا است.

انتهای پیام