به گزارش پارس نیوز، 

سیدتقی کبیری با اشاره به تمرکز بانک مرکزی بر ارز و سکه اظهار داشت: به نظر می رسد نه تنها بانک مرکزی بلکه تیم اقتصادی دولت هم به دلیل موضوع حساس ارزی، تمرکز خود را بر روی موضوع ارز و سکه قرار داده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز و سکه موضوع روز است، اظهار داشت: با وجود حساسیت بازار سکه و ارز، نباید مسیر عادی فعالیت های دولت و بخش خصوصی تحت شجاع اقتصاد سکه ای قرار گیرد، بانک مرکزی باید به حوزه های دیگر اقتصاد و مسائل مرتبط با آن توجه کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی تمام تمرکز خود را بر مدیریت حوزه ارز، سکه، بازار سرمایه و طلا گذشته است، در حالی که مدیریت بانک ها و مسائل مربوط به بانک ها بخش دیگری از وظایف بانک مرکزی است.

سردر بانک مرکزی

وی با اشاره به اینکه اجرای تبصره های قانون بودجه سال 97 از جمله وظایف بانک مرکزی است، بیان داشت: در کنار مدیریت بانک ها انتظار می رود که بانک مرکزی اجرای قوانین محوله را به درستی در دستور کار خود قرار دهد، اجرای تبصره های بودجه سال 97 در خصوص بخشودگی وام ها باید هر چه زودتر اجرایی شود، البته ابلاغیه تبصره ها انجام شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: صرف ابلاغ بخشنامه ها و آیین نامه های اجرایی کافی نیست و انتظار می رود بانک مرکزی با شعبی که از اجرای قوانین استنکاف می کنند، برخورد کند نه اینکه با ابلاغیه ها آن هم در بین مسائل ارز و سکه، از پیگیری اجرای قوانین سرباز زند.

کبیری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مباحث دیگر بانک مرکزی با تمرکز بر روی ارز و سکه به حاشیه رانده شده است، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی تنها بر روی سکه و ارز تمرکز دارد که اگر مسائل دیگر را در دستور کار قرار دهد بر روی بازار ارز و سکه نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت، به طور مثال حمایت از واحدهای تولیدی از سوی بانک ها، حوزه ارزی را به واسطه صادرات و واردات تقویت می کند.

وی با اشاره به اختصاص 1.5 میلیارد دلار به اشتغال پایدار روستایی و عشایری، افزود: در زمینه اجرای این قانون نیز بانک مرکزی می تواند نقش آفرینی کند، بنابراین باید تیم اقتصادی دولت به سمت برنامه ریزی و اولویت بندی مسائل بروند، اینکه مسائل ارزی و سکه در اولویت هستند انکار ناپذیر است اما باید به مباحث دیگر نیز پرداخت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک ها از اجرای بخشنامه ها و ابلاغیه های بانک مرکزی شانه خالی می کنند،گفت: بانک ها با وجود مصوبات قانونی و نظرات کارشناسی از پرداخت تسهیلات به واحد های تولیدی سرباز می زنند که لازم است بانک مرکزی با ورود و برخورد به چنین رویه هایی مسیر اجرای قوانین را تسهیل کند./