به گزارش پارس به نقل از ایسنا، براساس چین با ۲۰۴۹ میلیارد دلار صادرات عنوان بزرگترین صادرکننده کالای جهان را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داد. سهم چین از صادرات کالای جهان به ۱۱.۲ درصد رسید. همچنین صادرات این کشور نسبت به سال ۲۰۱۱ معادل ۸ درصد رشد نشان داد.

آمریکا با ۱۵۴۷ میلیارد دلار رده دومین بزرگترین صادرکنندگان کالای جهان را در سال قبل بدست آورد. سهم آمریکا از صادرات جهان به ۸.۴ درصد رسید. ضمن اینکه صادرات آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۱ رشد پنج درصدی را تجربه کرد.

این در حالی است که صادرات آلمان با کاهش پنج درصدی به ۱۴۰۷ میلیارد دلار رسید تا این کشور رده سوم را بعد از چین و آمریکا به خود اختصاص دهد. سهم آلمان از صادرات جهان به ۷.۷ درصد رسید.

ژاپن و هلند نیز با ۷۹۹ و ۶۵۶ میلیارد دلار رده های چهارم و پنجم بزرگترین صادرکنندگان جهان را بدست آوردند. فرانسه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا و هنگ کنگ هم ششم تا دهم شدند.

همچنین بریتانیا، کانادا، بلژیک، سنگاپور، عربستان، مکزیک، تایوان، امارات، هند، اسپانیا، استرالیا، برزیل، تایلند، سوئیس، اندونزی، لهستان، سوئد، اتریش و نروژ رده های یازدهم تا سی ام بزرگترین صادرکنندگان کالای جهان را در سال ۲۰۱۲ بدست آوردند.

در بین ۳۰ کشور یادشده بیشترین رشد صادرات در سال قبل مربوط به چین و هنگ کنگ با ۸ درصد و بیشترین افت صادرات نیز مربوط به سوئد با ۸ درصد بوده است. ایران نیز با ۲۷ درصد کاهش صادرات یکی از بالاترین نرخ های کاهش صادرات را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد. اگرچه ایران در بین ۳۰ کشور اول صادرکننده جهان در سال ۲۰۱۲ قرار نگرفت.

براساس گزارش سازمان جهانی تجارت مجموع صادرات جهان در سال گذشته میلادی به ۱۸ هزار و ۳۲۵ میلیارد دلار رسید که ۸۱.۲ درصد از این رقم معادل ۱۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد دلار مربوط به ۳۰ کشور فوق است.