به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از پایگاه خبری روداو، در جریان یک کنفرانس تجاری در اربیل، که با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شد، علی سیندی، وزیر برنامه ریزی دولتی اقلیم خودمختار کردستان عراق یک طرح متمرکز را برای تسهیل فعالیت های تجاری و اقتصادی بین تهران، اربیل و بغداد ارائه کرد.

سیندی گفت: «اولا، باید تسهیلاتی برای واردات و صادرات کالاها و خدمات و به ویژه کالاهای با کیفیت ایجاد شود...ثانیا، گذرگاه های مرزی غیررسمی که از طریق آنها امور تجاری انجام می گیرد، باید به رسمیت شناخته شوند تا این گذرگاه ها رسمیت پیدا کنند و تحت کنترل و نظارت دو طرف قرار گیرند.»

سیندی که سرپرستی وزارت تجارت و صنعت اقلیم را نیز بر عهده دارد تاکید کرد: «این امکان وجود دارد که اقلیم کردستان به عنوان یک بازار استراتژیک بلندمدت و نه به عنوان یک بازار کوتاه مدت مدنظر قرار گیرد.»

وی در این کنفرانس همچنین از دولت عراق خواست تا گذرگاه صفرا را تعطیل کند.

سیندی افزود: «من می خواهم از دولت عراق بخواهم که مشکل گذرگاه صفرا را حل کنند، زیرا این موضوع به نفع هیچ طرفی نیست. نه طرف ایران، نه طرف اقلیم و نه سرمایه گذاران ایرانی.»

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران هم در این کنفرانس اقلیم کردستان را «یک مرکز سرمایه گذاری قابل استفاده» توصیف کرد و خواستار تشکیل کمیته مشترک اقتصاد بین ایران و فعالان تجاری و مقامات اقلیم کردستان برای کار بر روی مسائل مربوطه شد.

یکی از مسائل کنونی موجود بین دو کشور 5 گذرگاه مرزی غیررسمی و تعرفه های بالاست که موجب ترویج بازار سیاه می شود.

شریعتمداری افزود، ایران می خواهد روابط اقتصادی و تجاری با عراق و به ویژه اقلیم کردستان را تقویت کند.

وزیر صنعت ایران از بغداد و اربیل خواست تا ایجاد بازارهای آزاد بین یکدیگر را پیگیری کنند.

در این کنفرانس، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق ضمن تشویق روابط اقتصادی قوی تر بین اقلیم کردستان و صنایع ایران، ایده «مناطق آزاد تجاری» را مطرح ساخت.

وی افزود: «ما امیدواریم این کنفرانس به عاملی برای تقویت روابط تجاری بین اقلیم، بغداد و تهران تبدیل شود و به یافتن راه حل هایی برای مشکلات موجود کمک کند.»

بارزانی همچنین این کنفرانس را برای ایران، اقلیم کردستان و عراق «بسیار مهم» توصیف کرد.

وی حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق را 6.5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «اقلیم کردستان همواره برای توسعه و تنوع بخشی به روابط اقتصادی خود با ایران تلاش کرده است.»

نخست وزیر اقلیم گفت، 67 درصد از خودروها از طریق ایران به اقلیم کردستان وارد می شوند. وی همچنین گفت، 359 شرکت ایرانی و 135 کارخانه در اقلیم کردستان فعالیت می کنند. «آنها صدها فرصت شغلی در اقلیم کردستان ایجاد کرده اند.»

بارزانی خاطر نشان کرد، علاوه بر 3 گذرگاه مرزی موجود بین ایران و اقلیم کردستان (حاج عمران، باشماخ و پرویزخان) 5 گذرگاه مرزی غیررسمی نیز وجود دارد. «ما در تلاشیم تا آنها را بین المللی کنیم.» وی افزود، طرفین برای «ایجاد یک منطقه تجارت آزاد در مرز پرویزخان» تلاش خواهند کرد.