به گزارش پارس نیوز، 

امروز معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که گزارش نهایی سانحه سانچی به گام‌های پایانی خود رسیده و احتمالا ظرف روزهای آینده منتشر خواهد شد.

شانزدهم دی ماه سال گذشته (۱۳۹۶) یک کشتی نفتکش ایرانی که از عسلویه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود، با کشتی فله‌بر کریستال چین برخورد کرد. در جریان این حادثه 32 نفر از اعضای کشتی ایرانی جان خود را از دست دادند ولی در کشتی چینی شرایط طوری بود که تمام سرنشینان آن نجات پیدا کردند.

به دلیل انفجارهای پی در پی و حرارت بالا امکان امدادرسانی به سرنشینان سانچی به وجود نیامد و پس از چند روز سوختن این کشتی روی آب، سرانجام سانچی غرق شد. در جریان این حادثه جنازه سه تن از سرنشینان این کشتی پیدا شد اما امکان انجام بررسی‌های بیشتر برای پیدا شدن دیگر اجساد فراهم نبود.

در طول روزهایی که از حادثه می‌گذشت تنها یک گروه امدادرسان چینی توانستند برای دقایقی کوتاه وارد سانچی شوند و جعبه سیاه این کشتی را به بیرون منتقل کنند.

حال معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره زمان تقریبی انتشار گزارش نهایی حادثه سانچی اظهار کرده که "طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کار ارائه اطلاعات نهایی و انتشار این گزارش به مراحل پایانی خود رسیده و اگر اشکال خاصی به وجود نیاید، این گزارش در طول هفته جاری یا در نهایت هفته آینده نهایی و منتشر خواهد شد".

سایپا گران کرد!

در خبر اقتصادی قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که گروه خودروسازی سایپا محصولات خود را تا حدود 10 میلیون تومان گران کرد.

براساس بخشنامه‌ای که این شرکت امروز به نمایندگی‌های فروش خود ابلاغ کرده است قیمت محصولات این شرکت به طور میانگین حدود چهار میلیون تومان و تا حدود 10 میلیون تومان افزایش یافته است.

لوازم خانگی هم گران شد

اما تا بحث گرانی و قیمت کالا و خدمات است به افزایش قیمت برخی لوازم خانگی نیز اشاره کنیم که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

بازار لوازم‌ خانگی با وجود تاکیدات بر عدم افزایش قیمت پس از نوسانات ارزی اخیر، با افزایش هفت تا بعضا 12 درصدی قیمت مواجه شده است. البته طبق اعلام معاون اول رئیس‌جمهوری، رئیس اتاق اصناف و سازمان حمایت، این گرانی غیرقانونی و تخلف است.

عدم عرضه کالا تخلف است

در خبر دیگری باز هم درباره کالاها و خدمات و قیمت‌ها در بازار، رییس اتاق اصناف ایران هشدار داد که "عرضه نکردن کالا، غیرقانونی بوده و نوعی احتکار محسوب می‌شود".

این در حالی است که چندی است برخی عرضه کنندگان کالاهای مختلف در بازار به بهانه افزایش نرخ ارز و مشخص نبودن وضع بازار که البته از نظر آن‌ها این‌گونه به نظر می‌رسد، کالاهای خود را نگه داشته و عرضه نمی‌کنند.

نگران افزایش قیمت مواد شوینده نباشید

اما اگرچه نوسانات اخیر بازار موجب شد صنایع مختلف به فکر افزایش قیمت محصولات خود بیفتند، اما، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره موضوع قیمت‌گذاری محصولات شوینده و بهداشتی تاکید کرد که این محصولات گران نمی‌شوند.

بختیار علم‌بیگی- رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران- تاکید کرده که "برنامه‌ افزایش قیمتی برای محصولات صنایع شوینده وجود نداشته است".

"سکه" هنوز برای کاهش قیمت جا دارد

بازار سکه در سال جدید روند سینوسی را گذراند و در حالیکه بالاترین نرخ یعنی مرز دو میلیون تومان را تجربه کرد بعد از اعلام دلار تک نرخی بیش از 200 هزار تومان ارزان شد. اما با وجود افت قیمت‌هایی که داشته، هنوز به نرخ اولیه خود (قیمت بازار ششم فروردین) برنگشته است.

بازار سکه از شروع سال جدید تاکنون روند سینوسی داشته و هنوز به نقطه تعادل نرسیده است. هر چند به گفته کشتی‌آرای - عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر - حباب سکه کوچک شده است و به حدود 40 هزار تومان رسیده که کمترین مقدار حباب برای سکه در چند هفته اخیر است.

اختلال در برخی سرویس‌های تلفن همراه

یک فعال بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه با اشاره به اختلال‌ها در سیستم خدمات مشتریان اپراتور همراه اول، از ادامه اختلال در روند ارائه برخی از خدمات مانند نقل و انتقال سند سیم‌کارت، خرید و فروش، اعلان سرقت و فعال‌سازی سیم‌کارت‌ها خبر داد.

غلامحسین اظهری با اشاره به قطع بودن برخی سیستم‌های خدمات مشتریان اپراتور اول در برخی دفاتر خدماتی اظهار کرده که "از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تا روز هشتم اردیبهشت، شبکه سرویس‌دهی خدمات مشتریان همراه اول قطع شده است و ارائه برخی سرویس‌های خدماتی مربوط به این اپراتور در دفاتر خدماتی عملا غیرممکن است".

هشدار به کاربران تلفن همراه

در خبر دیگری در رابطه با تلفن همراه، محققان امنیتی دریافتند که حدود چهار میلیون برنامه محبوب تلفن همراه غیرقابل اعتماد هستند زیرا این‌ها از کیت‌های توسعه یافته، نرم افزاری ناامن یا SDK استفاده می‌کنند که منجر به نشت داده‎‌های کاربر به شکل رمزنگاری نشده می‌شوند.

داده‌های نشت شامل اطلاعات خصوصی مانند نام، جنسیت، سن، درآمد، آدرس ایمیل، اطلاعات دستگاه، اطلاعات GPS، تاریخ تماس، SMS و شماره تلفن است. SDK ها صرفا برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اهداف آن‌ها محافظت از اطلاعاتی ارسالی برای تبلیغ کنندگان شخص ثالث است.

تلگرام از مبداء قطع شد

از امروز صبح شبکه پیام‌رسان تلگرام دچار اختلال شد. در این رابطه پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام علت اختلال در این پیام‌رسان را مشکل گرمای بیش از حد در یکی از سرورهای تلگرام اعلام کرد.

دوروف افزوده است که بسیاری از کاربران اروپایی، کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و روسیه نیز با اختلال و عدم اتصال به تلگرام مواجهند. وی وعده داده که در سریع‌ترین زمان این اختلال رفع شود.

افزایش نابرابری بین شمال و جنوب اروپا

بحران مالی جهانی که از سال 2010 آغاز شد، شکاف ثروت بین کشورهای ثروتمند شمالی و فقیرتر جنوبی اتحادیه اروپا را افزایش داده است.

طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی آلمان تا سال ۲۰۱۶، 10 درصد بیشتر از سطح سال 2010 بوده است که این رقم برای هلند و فرانسه 14 درصد، اتریش و بلژیک 13 درصد بوده است. در حالی که در کشورهای جنوبی این رقم برای ایتالیا 6 درصد، پرتغال 10 درصد و یونان 7 درصد بوده است.