به گزارش پارس نیوز، 

بانک مرکزی در واکنش به گزارش این خبرگزاری با عنوان « تنخواه 10 هزار میلیارد تومانی بودجه تا پایان بهمن ماه 96 تسویه نشد » توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرده است:

طبق ماده (24) قانون محاسبات عمومی کشور، "تنخواه‌گردان خزانه" عبارت است از اعتبار بانکی در حساب درآمد عمومی دولت نزد بانک مرکزی که به موجب قانون اجازه استفاده از آن به میزان معین در هر سال مالی برای رفع احتیاجات نقدی خزانه در همان سال به وزارت امور اقتصادی و دارایی داده می‌شود و باید تا پایان سال تسویه شود.

بر اساس ماده (1) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، میزان تنخواه‌گردان خزانه حداکثر تا 3 درصد منابع بودجه عمومی دولت تعیین شده است. باید توجه داشت که مأخذ اطلاعات مورد استفاده توسط خبرگزاری فارس در تنظیم گزارش مزبور به نشریه ادواری گزیده آمارهای اقتصادی بهمن‌ماه سال 1396 مربوط بوده و با توجه به فرصت قانونی در نظر گرفته شده برای تسویه تنخواه خزانه (پایان اسفندماه 1396)، طبیعی است که این ردیف در این مقطع زمانی دارای مانده باشد.

شایان ذکر است که، بر خلاف گزارش ارائه شده توسط خبرگزاری فارس، تنخواه‌گردان خزانه دولت در سال 1396 نیز به رویه سنوات گذشته و همانند دولت‌های قبل در تاریخ 28 اسفندماه 1396 تسویه شده و این اقدام دولت هیچ‌گونه مغایرتی با قانون محاسبات عمومی و الزامات فوق‌الذکر نداشته است.

توضیحات فارس

آنچه بانک مرکزی ارسال کرده اساسا کارکرد یک جوابیه را ندارد چراکه جوابیه برای مطالب اشتباه ارسال می‌شود. خبرگزاری فارس براساس آمار 11 ماهه بانک مرکزی نوشت: « تنخواه 10 هزار میلیارد تومانی بودجه تا پایان بهمن ماه 96 تسویه نشد ». در این گزارش به هیچ عنوان عدم تسویه تا پایان سال نوشته نشده است و دولت متهم به اقدامی خلاف قانون نشده است.

از طرف دیگر، نگاهی به ارقام بدهی دولت به بانک مرکزی در سال‌های 92 تا 95 نشان می‌دهد که این بدهی همواره افزایش یافته است. اما بانک مرکزی در گزارش‌های قبلی خود این رشد بدهی را به دلایلی مانند پشتوانه پول، اسناد به تعهد دولت و همچنین سفته‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی و به نیابت از دولت ایران به عنوان سهمیه دولت نزد صندوق بین‌المللی پول (به امانت) عنوان کرده است.

اما واقعا مشخص نیست چگونه و چرا باید معادل ریالی سفته‌ پرداخت شده به نیابت از دولت در حسابداری به سرفصل بدهی دولت به بانک مرکزی نوشته شود. سفته‌هایی که به گفته بانک مرکزی به امانت داده شده است.

بهتر است بانک مرکزی به جای به موضع‌گیری بالا به پایین و استفاده از صفات متعدد برای مخاطب خود، مجموعه مدیران خود را برای ارتباط بهتر با رسانه‌ها و اطلاع‌سانی مناسب ترغیب کند.