به گزارش پارس نیوز، 

 طی چند سال گذشته همواره محوریت سخنان مقام معظم رهبری حول بحث «اقتصاد» علی‌الخصوص «اقتصاد مقاومتی» بوده که نشانه توجه بیش از پیش ایشان به امر اقتصاد در ایران اسلامی است و به نظر می‌رسد همان اندازه که در بحث علمی و نظامی توانسته‌ایم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم لازم است با اتکاء به توانمندی داخلی زمینه رشد و تعالی اقتصاد داخلی را فراهم سازیم.

به همین منظور و در راستای تحقق شعار سال 1397 (( حمایت از کالای ایرانی )) احسان کامرانی عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان، هدایت‌الله امیری جانشین سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان و اکبر سالاری دانشجوی دکترای حقوق عمومی به تشریح دلایل نام‌گذاری سال «حمایت از کالای ایرانی» و ارائه راهکارهای مختلف در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

*شکوفایی اقتصاد ملی در گروی توجه به اقتصاد مقاومتی

احسان کامرانی گفت: ما در زمینه علمی و نظامی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم، اما در حوزه اقتصاد خوب عمل نکرده‌ایم که این خود یکی از دل‌نگرانی‌های مقام معظم رهبری است، باید بدانیم هنگامی که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی با تکیه بر مسائل داخلی و اقتصاد داخلی را مطرح می‌کنند نشانگر دغدغه ایشان است که باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم، مهم‌تر از همه اینکه مقام معظم رهبری در سال‌ جاری مسئله را ریزتر کردند و از بحث اقتصاد مقاومتی، بر روی حمایت از کالای ایرانی تأکید کردند که باید بیشتر به آن بپردازیم تا بحث کالای ایرانی بتواند جای خودش را در کشور باز کند.

وی با بیان اینکه لازمه شکوفایی اقتصاد ملی توجه جدی به اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه تمام کارهای ما باشد، چراکه اگر ما 24 بندی که در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد را عملیاتی کنیم، می‌توان به راحتی شعار امسال را اجرایی کرد، چون در آن اساسنامه اقتصاد مقاومتی یا بهتر بگویم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی تمام مسائل با جزئیات عنوان شده است (اقتصاد درون‌زا و برون‌زا) و باید هم نگاه به اقتصاد درون و هم نگاه به بازار بیرون داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان خاطرنشان کرد: بعضی‌ها همواره ما را متهم می‌کردند و یا در واقع شعار سال گذشته را اینگونه خدشه‌دار می‌کردند که این اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه یک نوع اقتصاد ریاضتی است، اما اینگونه نیست که ما فقط به درون نگاه کنیم و هیچ توجهی به بیرون نداشته باشیم؛ اما می‌بینیم که اینگونه نیست و در واقع بحث اقتصاد مقاومتی بسیار جامع و وسیع دیده شده است.

* لزوم توجه به اقتصاد دریامحور

کامرانی با طرح این سؤال که نقاط قوت مزیت نسبی استان‌های کشور ما کجاست؟ با تأکید بر توجه جدی به مزیت‌های نسبی موجود گفت: کشور ما از لحاظ اقتصاد کشاورزی و صنعت و خدمات بسیار غنی است و هنگامی که تنوع مسائل اقتصادی را در کشور مشاهده می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ایران علاوه بر اینکه خودش را می‌تواند به خوبی تأمین می‌کند، می‌تواند اقتصاد چندین کشور دیگر را نیز به راحتی تأمین کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به وجود نقاط قوت در نقشه اقتصادی کشور اشاره کرد و یادآور شد: به نظر من باید نقاط قوت را تقویت کرد، استان هرمزگان باید توسعه خود را بر مبنای محور اقتصاد دریا پایه‌ریزی کند که متأسفانه ما در بسیاری از موارد مانند صنعت توریسم دریایی، صنایع و اقتصاد دریا و ... کم‌کار کردیم. توریسم در واقع سومین منبع درآمدزای جهان است، یعنی بعد از فروش سلاح‌های نظامی و نفت، مقام سوم را دارد.

وی افزود: استان هرمزگان با توجه به ظرفیت طبیعی که دارد، می‌تواند در زمینه گردشگری در خشکی و دریا بسیار موفق عمل کند، اما اگر محوریت اصلی را دریا قرار دهیم باید بگوییم که ما در ورزش‌های دریایی، اقتصاد دریایی، تکثیر و پرورش آبزیان و ... ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که غیرفعال هستند و باید این‌ها را فعال کرده و توجه بیشتری به آنها داشته باشیم، باید محل امنی برای سرمایه‌گذارها ایجاد کنیم و از آن‌ها دعوت کنیم تا بیایند و در استان سرمایه‌گذاری کنند که البته تحقق این امر منوط به همکاری دولت است، یعنی دولت باید زمینه امنیت اقتصادی را برای آنان فراهم کند تا سرمایه‌گذار چه داخلی و چه خارجی رغبت داشته باشد که بیاید و سرمایه‌گذاری کند.

کامرانی مطرح کرد: بحث دیگری که وجود دارد تکیه بر نیروهای جوان است که در متن سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز بود، ایشان اعتقاد بسیاری به نسل جوان دارند و شاید بتوان گفت بیشترین کسی که معمولاً بیشترین پشتیبانی را از نسل جوان و نخبگان به صورت اخص دارند مقام معظم رهبری هستند، همیشه در همه زمان، همه دوره‌ها و دولت‌ها، آن اندازه که خود مقام معظم رهبری به بحث نخبگی و جوانان توجه دارند شاید خود دولت‌ها نسبت به این مسئله حیاتی و مهم غافلند.

رئیس سازمان بسیج اساتید هرمزگان تشریح کرد: حدود 10 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد و 4 میلیون دانشجو نیز در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند، یعنی چیزی حدود 14 میلیون ظرفیت نخبگان کشور است و اگر بخواهیم تمام کارهای علمی، صنعتی، اقتصادی را به دست نخبگان و جوانان بدهیم و به آنان اعتماد کنیم، می‌توانند انقلاب بزرگی را در کشور ایجاد کنند.

* قاچاق کالا و از بین رفتن فرصت‌های تولید و اشتغال

کامرانی با بیان اینکه مردم ما، افرادی فعال و زحمتکش هستند و باید از نظر علمی به جوانان خود متکی باشیم اظهار کرد: دولت باید به جوانان اعتماد کند و برای آنان شغل ایجاد کند، ما در استان هرمزگان حدود 80 هزار دانشجوی فعال و بالقوه در دانشگاه‌ها داریم و باید در تمامی بخش‌ها در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دانشجویان و نخبگان استان خودمان اعتماد داشته باشیم.

وی بر ضرورت تشکیل ستاد حمایت از کالای ایرانی در استان هرمزگان تأکید کرد و گفت: استاندار می‌تواند در رأس این ستاد قرار گیرد و برای عملیاتی کردن آن، از حضور تمامی نخبگان علی‌الخصوص آن‌هایی که در حوزه‌های متفاوت صاحب فکر و ایده هستند، استفاده کنند.

کامرانی بیان کرد: بحث دیگری که وجود دارد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و در واقع یک آسیب و آفت شومی است که در کشور وجود دارد و متأسفانه قاچاق کالا به اذعان دست‌اندرکاران، دارد از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود! ما باید کاری کنیم که جلوی ورود قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی گرفته شود، چون ضربه مهلکی بر بدنه اقتصاد مملکت وارد می‌کند؛ قاچاق کالا و ارز باعث می‌شود که بسیاری از فرصت‌های تولید و اشتغال را از دست بدهیم و نباید اجازه بدهیم کالای قاچاق بنجل و بی‌کیفیت، بیاید و جای کالاهای داخلی را بگیرد!

وی تصریح کرد: دیگر اینکه ما نباید از بازار داخلی و جهانی غافل شویم، بسیاری از تولیدات ما در داخل ایران بیش از نیاز مصرف داخلی هستند و قابلیت صادرات دارند و با توجه به این امر که 20 کشور همسایه خودمان هستند باید بتوانیم بازار این کشورها را با کالای ایرانی تصاحب کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان تبیین کرد: به عنوان مثال شاید بازار داخلی ما در بحث میگو آنقدر ظرفیت نداشته باشد و باید آن را صادر کنیم، البته عواملی نیز باعث شده که نتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم که یکی از دلایل آن ضعیف بودن بحث بسته‌بندی است، چراکه در ارائه و شناخت بازار جهانی و منطقه‌ای ضعیف هستیم و دلیل اینکه بسیاری از کالاهای ما در بازار جهانی برگشت می‌خورند نیز رعایت نکردن کیفیت کالا در بازار جهانی است که باید مدنظر قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکل اساسی که وجود دارد، رکود است که همچنان وجود دارد و مردم قدرت خرید ندارند، گفت: هنگامی که شما پول در دستتان نباشد نمی‌توانید چیزی خریداری کنید و آن کارخانه‌دار دارد تولید انجام می‌دهد، اما کسی نمی‌تواند چیزی خریداری کند و این در واقع باعث رکود می‌شود که باید به بانک‌ها هم فشار بیاورند و نقدینگی بانک‌ها را کم کرده و وارد تولید کنند تا باعث شود که قیمت یک مقدار پایین بیاید و مردم قدرت خرید داشته باشند، کارخانه‌های ما در حال تولید هستند اما هنگامی که شما نتوانید چیزی خریداری کنید یعنی رکود، درست است که قیمت کنترل شده است اما رکود کنترل نشده است و باید تولید فعال شود تا اشتغال نیز فعال شود.

*بسیاری از دیدگاه‌های مدیریتی باید اصلاح و عوض شوند

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر استفاده از مدیران تحول‌گرا در بدنه دولت اظهار کرد: مدیران استان هرمزگان باید تحول‌گرا باشند، ما مدیری که روزمرگی داشته باشد نمی‌خواهیم، بلکه باید مدیری داشته باشیم که بتواند در سیستم خودش تحول ایجاد کند، در استان هرمزگان یکسری کارهایی آغاز شده است اما باید نوع نگاه مدیران در استان تغییر یابد.

کامرانی اظهار داشت: بسیاری از مدیران چیز دیگری برای خلق فرصت ندارند و باید تغییر کنند و از افراد جوان و خوش‌فکر استفاده شود، نیروهای زیادی وجود دارند که دارند بازنشسته می‌شوند، یعنی هر چه داشته‌اند در این چهار سال آخر انجام داده‌اند و دیگر چیزی برای عرضه ندارند، باید یک تحولی بنیادین در نوع نگاه مدیران ایجاد کنیم و مدیران جوان با تحصیلات عالی را بر سر کار بیاوریم، چراکه در استان هرمزگان دیگر نمی‌توانیم بگوییم که نیروی تحصیل کرده وجود ندارد.

وی گفت: در همه جای دنیا، مردم،نمایندگان و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش زیادی در بحث فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی دارند، معتقدم باید در بین مدیریت کلان استان یا نماینده دولت و نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که در شورای شهر هستند یک همگرایی وجود داشته باشد و در واقع یک مشارکت جمعی باید باشد، نمایندگان باید اولویت‌های استان را مشخص کنند که لازمه آن تشکیل کارگروه نخبگان استان است؛ هم از درون استان و هم از بیرون استان کسانی که واقعا دل در گرو خدمت به استان بسته‌اند و می‌توانند در بسیاری از اولویت‌ها کمک کنند و به اعتقاد من در استان هرمزگان باید یک مدیریت مشارکتی شکل بگیرد و همه دور یک میز بشینند و فکر کنند که در تمام زمینه‌ها باید چه تدبیری اندیشیده شود.

*دشمن قصد تضعیف انقلاب اسلامی را دارد

جانشین سازمان بسیج اساتید هرمزگان نیز در ادامه این میزگرد با اشاره به نگاه اسلام به تمامی وجوه زندگی انسان‌ها اعم از فرهنگ و اقتصاد گفت: دشمن از راه‌های مختلف تلاش کرده است که به این انقلاب خدشه وارد کند و انقلاب را تضعیف کند، در ابتدا دشمن راه‌حل‌ها را یکی پس از دیگری آزمایش کرد و واقعیت موجود بیانگر این است که دشمن در حال حاضر همزمان با تمام راه‌حل‌ها از جمله تهاجم فرهنگی، تهاجم اقتصادی و تهدیدهای نظامی به ایران حمله می‌کند.

هدایت‌الله امیری، توجه به نیاز مردم و نگه‌داشتن آنان در پای انقلاب را نیاز اساسی شرایط کنونی عنوان کرد و افزود: آنچه مهم است اینکه مردم با وجود تمام مشکلات چند ساله ساختند و ثابت کردند که یک پای نظام هستند، اما اگر قرار است ما نمونه باشیم و یک الگوی قدرتمند از اسلام ارائه دهیم و در نهایت به تمدن بزرگ اسلامی که جزء اهداف بزرگ انقلاب اسلامی ما نیز هست، دست یابیم، باید در تمامی مباحث مورد نیاز، از درون قوی شویم.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و این اقتصاد مقاومتی الزامات زیادی داشت که می‌توان به بحث تولید ملی و حمایت از آن اشاره کرد، در واقع مقام معظم به تقویت تولید داخلی و معیشت مردم را مد نظر قرار دادند، این را هم بگویم که در تعالیم دینی ما آمده است که اگر معیشت مردم تأمین نشود و فقر به سراغ مردم بیاید، احتمال دارد ایمان و دین هم تضعیف شود، بر این اساس در تقویت معیشت مردم و اقتصاد داخلی با بحران بیکاری روبه‌رو هستیم که سرمنشأ بسیاری از کارهای فرهنگی و اجتماعی هم شده است.

جانشین بسیج اساتید هرمزگان تأکید کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به بحران بیکاری کمک کرده، معیشت مردم و همچنین بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی را حل کند، ایجاد اشتغال است که یکی از راهکارهای آن حمایت از کالای ایرانی است، اگر بتوانیم کیفیت کالای ایرانی را بالا ببریم، در بازار داخلی نیز فروش خوبی داشته باشد و شرایط صادراتش فراهم شود، قطعاً در همه الزامات اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار خواهد بود و بر همین اساس فکر می‌کنم مقام معظم رهبری واقعاً هوشمندانه آینده‌نگری کردند و بهترین شعاری که شاید کلید حل بسیاری از مشکلات کشور در شرایط کنونی باشد را اعلام کردند و امیدوارم بتوانیم همه با هم در گفتمان‌سازی و عمل به آن پیش قدم بشویم و آثار مثبت آن را به زودی مشاهده کنیم.

*کیفیت کالای ایرانی بالاتر از کالای خارجی

امیری گفت: برای عملی‌سازی فرمایشات مقام معظم رهبری چهار بخش مسؤول هستند که یک بخش آن کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی است، یک بخش دولت، یک بخش تولیدکنندگان و بخش آخر هم مردم هستند؛ در بحث اطلاع‌رسانی متأسفانه به عنوان یک فرهنگی اشتباه در بین آحاد جامعه جا افتاده است که کالای ایرانی کیفیت ندارد و یا اینکه قیمت آن خوب نیست، اما اگر منصفانه نگاه کنید می‌بینید که شاید نقاط ضعفی در کیفیت محصولات داخلی وجود داشته باشد، اما طی این چند سال در بسیاری از صنایع رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.

وی تبیین کرد: مصداق آن در بحث لوازم خانگی است که کالای خارجی از نظر کیفیت قابل مقایسه با کالای ایرانی نیست و بازار رقابت خوبی وجود دارد، اما متأسفانه فرهنگ نادرستی در بین مردم جا افتاده که نیازمند گفتمان‌سازی است و نهادهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی اعم از صدا و سیما، مطبوعات و اقشار مختلف بسیج باید تلاش کنند تا این فرهنگ از طریق گفتمان‌سازی اصلاح شود، در بسیاری از جاها اگر آثار و تبعات مثبت استفاده از کالای ایرانی را به مردم بگوییم ممکن است مردم حاضر شوند به خاطر تبعات مثبت آینده کالای ایرانی را خریداری کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: به نظر می‌رسد این تفکر باید تقویت شود که کالای ایرانی هم قیمت و هم کیفیت خوبی دارد، البته تولیدکنندگان موظفند به این امر توجه ویژه داشته باشند و به بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت کالاهایشان بپردازند که لازمه آن ارتباط صنعت با دانشگاه می‌باشد که اگر تقویت شود و به صورت علمی کار شود، در بهبود کیفیت و کم شدن هزینه‌های تولید تاثیر به‌سزایی دارد.

وی افزود: دولت هم باید کمک کند و تمامی سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی باید به این سمت هدایت شود و همه دست به دست هم دهند و در گفتمان‌سازی کمک کنند و مردم هم واقعاً اگر احساس کنند که نیاز نظام و نسل‌های آینده اتکاء به تولید داخلی است، قطعاً حمایت خود را دریغ نخواهند کرد.

جانشین سازمان بسیج اساتید هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر حمایت صنایع داخلی استان‌ها و بیان اینکه بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم هرمزگان در داخل این استان تولید می‌شود، اضافه کرد: به عنوان مثال آب معدنی در داخل استان تولید می‌شود اما مشاهده می‌کنیم که بسیاری از دستگاه‌های دولتی آب معدنی را از استان‌های همجوار خریداری می‌کنند و اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر استان محصولات درون خودش را استفاده کند بسیار عالی می‌شود، چراکه هزینه کمتری دارد و موجب رونق اقتصاد محلی خواهد شد.

امیری همچنین به قوانین دست و پاگیر در بحث صادرات اشاره کرد و افزود: قوانین ما دست و پا گیر هستند به عنوان مثال ما در استان هرمزگان ظرفیت مناطق آزاد را داریم و این مناطق برای واردکنندگان تسهیلات بسیاری را برنامه‌ریزی کرده‌اند که به نظر می‌رسد باید برای صادرکنندگان هم تسهیلات خاصی تعریف کنند تا سیستم‌های گمرکی ما دست و پا گیر نباشند، بسیاری از کشورها تعرفه‌های اجناس ما را بالا برده‌اند که نیازمند دیپلماسی دولت هستیم تا صادرکننده به راحتی بتواند محصول خودش را صادر کند.

*مشخص نیست سود حاصل از یارانه در کجا هزینه می‌شود؟

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: این قانون چند گام داشت و دولت توانست فقط یک مرحله را اجرا کند و مراحل بعدی زمین ماند؛ همچنین مقرر شده بود درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل انرژی در جاهایی خاص هزینه شود تا بتواند موجب رونق اقتصادی شود و یکی از جاها بخش صنعت بود که عملاً این اتفاق نیفتاد، چراکه مشخص نیست سود حاصل از یارانه در کجا هزینه می‌شود؟

امیری گفت: هنگامی که به صنعت هیچ کمکی نشد، هزینه‌های این بخش نیز بالا رفت و بسیاری از صنایع و کارخانه‌های ما تعطیل شدند، به نظر می‌رسد باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را به صورت کامل اجرا کنیم، مخصوصاً در بخش صنعت، که اگر چرخه صنعت به درستی کار کند و کالای باکیفیت تولید شود و عرضه مناسبی هم داشته باشد، بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

* امنیت اقتصادی لازمه سرمایه‌گذاری

جانشین بسیج اساتید هرمزگان تشریح کرد: در بحث امنیت اقتصادی آنچه که برای سرمایه‌گذار مهم جلوه می‌کند بحث تضمین بازگشت سرمایه است، چراکه می‌خواهد هر مبلغی که هزینه کرده حاصلش را برداشت کند که نیازمند هماهنگی کل بدنه دولت و کشور است؛ ما نیازمند فضای سالم کسب و کار هستیم، بخش‌های مختلف مانند بخش‌های نظارتی، بانک‌ها، بخش‌های اقتصادی، دستگاه‌های قضایی، دولت و مجلس باید با هم هماهنگ باشند و اعتقاد داشته باشند که باید این اتفاق رخ دهد و تحولی شگرف ایجاد شود، البته ناگفته نماند که سیستم بانکی ما نیز باید اصلاح شده و تسهیلات بانک‌ها هدفمند شود و جلوی فساد اقتصادی گرفته شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در گمرک گفته می‌شود ورود یک وسیله به کشور ممنوع است، اما قطعات همان وسیله را آزاد می‌کنند، طرف مقابل قطعه قطعه وارد می‌کند و عملاً همان وسیله‌ای که ممنوع شده، به شکلی قوانین را دور زده و وارد کشور می‌شود.

*بسیج در اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده است

امیری افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی یک بحث مرتبط با منافع ملی و فراجناحی است اما متأسفانه در چند سال اخیر در کشور ما در بسیاری از کارها سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد، اگر همه نگاه‌های احزاب و گروه‌های سیاسی فراجناحی باشد می‌توان به آینده اقتصاد امیدوار بود که نیازمند وحدت ملی در سطح کلان و استان هستیم.

وی تأکید کرد: بسیج در اقشار مختلف شکل گرفته و قاطعانه باید گفت نخبگان هر قشری آمده‌اند حول بسیج آن مجموعه جمع شده‌اند و ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند کمک کند و به هر مجموعه‌ای در دستگاه خودش مشاوره بدهد؛ در بخش کلان، بسیج بدنه مردم است و در بسیاری از جاها می‌تواند در بحث گفتمان‌سازی نقش خودش را به خوبی ایفاء کند کما این‌که در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از جاهایی که واقعا خوب عمل کرده بسیج بوده است.

* لزوم توجه به اقتصاد دریایی

یک دانشجوی دکترای حقوق عمومی نیز در این میزگرد گفت: آنچه مهم است اینکه ما در تمامی زمینه‌ها به خصوص در زمینه اقتصادی، پیشرفت و رشد چندانی نداشته‌ایم که این به نوبه خود می‌تواند تلنگری برای دولتمردان ما باشد که از اقتصاد داخلی و تولید کالای داخلی حمایت کنند و سرمایه‌گذاران داخلی را سمت حمایت از تولید داخلی سوق دهند.

اکبر سالاری، بزرگترین دغدغه مقام معظم رهبری را حمایت دولتمردان از تولیدات داخلی دانست و اضافه کرد: به نظر من در برخی از زمینه‌ها ما کیفیت آنچنانی نداریم و می‌طلبد که دولت نظارت و حمایت بیشتری داشته باشد، هم کیفیت را بالا ببرند و هم نظارت شود که از تولیدکنندگان حمایت شود؛ در خصوص مصرف‌کنندگان هم اگر ببینند که کیفیت کالا بالا رفته ( به عنوان مثال در بحث لوازم‌التحریر) استقبال بیشتری به عمل خواهند آورد.

وی، ظرفیت‌های موجود در استان هرمزگان را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: در هرمزگان با توجه به ظرفیت‌هایی موجود، می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی در راستای حمایت از تولید داخلی انجام دهیم و حمایت کنیم، به خصوص در بحث اقتصاد دریایی که می‌توانیم در بندرعباس یک اسکله گردشگری احداث کنیم تا باعث رونق صنعت گردشگری شود؛ از ظرفیت جزایر استان هرمزگان نیز می‌توان برای رونق بیشتر این صنعت استفاده کرد که با تمام اوصاف باید گفت که در این زمینه متأسفانه اطلاع‌رسانی نشده و حمایت‌های لازم انجام نمی‌گیرد که دولت باید چتر حمایتی خود را گسترش دهد؛ شاید در برخی موارد کیفیت کالاهای درجه یک ایرانی قابل رقابت با کالای درجه 3 خارجی نباشند که باید حتماً کیفیت تولید را بالا ببریم، به عنوان مثال اگر از ورود لوازم‌التحریر خارجی به داخل ایران جلوگیری شود و در بخش تولید نیز نظارت‌های لازم صورت گیرد، در اینصورت شاهد ترقی صنعت کاغذ و لوازم‌التحریر در کشور خواهیم بود.

سالاری افزود: به نظر می‌رسد در بخش تولید، میزان بهره‌وری بالا برود، یعنی با کمترین امکانات بیشترین بازده را داشته باشیم و یا با کمترین استفاده از نهاده‌های تولید، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

*انحصار اقتصادی باید از بین برود

این مسؤول گفت: موضوع دیگری که مطرح می‌شود بحث انحصار اقتصادی است و متأسفانه انحصار اقتصادی هم بسیار مهم است که خلاف مقدمه قانون اساسی است و اگر حتی در انحصار دولت هم باشد، فسادزا خواهد بود که باید به بخش خصوصی اهمیت داده شود، اما در این راستا اتفاق خاصی رخ نداده است که باید انحصار از بین برود تا رقابت سالم به وجود بیاید و هنگامی که رقابت به وجود بیاید کیفیت کالا هم بالا می‌رود و شرکت‌ها با هم رقابت خواهند کرد.

وی افزود: به عنوان مثال صادرات زعفران و پسته در انحصار چندین فرد خاص است و عدم وجود رقابت باعث پایین ماندن کیفیت و بلا بودن قیمت می‌شود، مثلاً همین صنعت خودرو که اگر رقابت باشد حتماً کیفیت هم بالا می‌رود، اما رقابت نیست و صنعت خودرو در انحصار سایپا و ایران خودرو است؛ زمانی که انحصار باشد خود به خود رانت اقتصادی به وجود می‌آید و تولیدکننده‌ای که یک صنعت خاص را در انحصار خود داشته باشد می‌تواند محصولات خود را به هر قیمتی که دلش بخواهد به فروش برساند؛ اگر در بحث صنعت خودرو به سرمایه‌گذاران داخلی اجازه رقابت داده شود با توجه به ظرفیت بالای صنعت خودروسازی در ایران، حتماً شاهد ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خواهیم بود.

سالاری تصریح کرد: به نظر می‌رسد عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری باید نخست از خود مسؤولان و دولتمردان آغاز شود، چراکه اگر بالادستی‌ها حمایت کنند، تبعاً مردم هم ورود کرده و ضمن حمایت، با دل و جان پیروی می‌کنند و در این میان بسیج نیز در بحث اقتصاد مقاومتی و با توجه به اینکه کارگروه‌های تخصصی فراوانی هم دارد، می‌تواند کمک بسیار بزرگی به این امر بکند.