به گزارش پارس نیوز، 
نظام بانکی ایران تحریم است و بانک های کشور قادر به انتقال حوالجات ارزی نیستند. با این وجود بانک مرکزی طی اطلاعیه ای عرضه ارز به صرافی را متوقف کرده است. مسعودی رییس انجمن صنفی کارفرمایی سکه و صرافان تهران با اشاره به نقش صرافی های در دور زدن تحریم ها به پول نیوز می گوید: صرافی های برای انتقال حوالجات ارزی اقدام به تاسیس شرکت‌های سوری خارجی در کشورهای همسایه می کردند تا از این طریق بتواند حواله ارزی را به داخل کشور منتقل کنند. تنها دارایی ارزی دولت مربوط به ارز حاصل از پتروشیمی هاست که انتقال آن هم توسط صرافی ها انجام می شود. در چنین شرایطی مشخص نیست که دولت با توقف عرضه ارز به صرافی ها چه هدفی را دنبال می کند.

او با بیان اینکه بانک مرکزی و صرافی بانک ها به دلیل تحریم قادر به انتقال حوالجات ارزی نیستند، ادامه داد: طی یک هفته گذشته به دلیل توقف عرضه ارز توسط صرافی‌ها با انباشت حوالجات ارزی در دوبی مواجه شده ایم و در صورت ادامه این روند واردات کالا با مشکل مواجه می شویم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از پس در صرافی ها فقط سکه عرضه می شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از صرافی های کشور فقط مجوز عرضه ارز را دارند و اجازه فروش سکه را ندارند. عرضه سکه از طریق صرافی تنها با دریافت مجوز از اتحادیه مربوطه امکان پذیر است و معلوم نیست که در صورت اجرایی شدن مصوبه بانک مرکزی صرافی ها قرار است چکار کنند.

تصمیم غیر قانونی بانک مرکزی

رییس انجمن صنفی کارفرمایی سکه و صرافان تهران با بیان اینکه دولت هیچ هماهنگی با صرافی ها در رابطه با مصوبه های ارزی نداشته است، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صرافی‌های نوع اول باید سرمایه خود را به ۵ میلیارد تومان و صرافی‌های نوع دوم به ۲۰ میلیارد تومان افزایش می دادند تا امکان فعالیت داشته باشند. طبق قانون صرافی های نوع اول تنها مجاز به خرید و فروش نقدی ارز (غیر الکترونیک) و مسکوکات طلا و نقره هستند و مجاز به انجام سایر معاملات ارزی نیستند. این حال صرافی های نوع دوم همانند بانک ها مجاز به صدور حواله های ارزی و مجهز به سوئیفت هستند.

مسعودی تاکید کرد: نحوه و نوع فعالیت صرافی ها طبق قانون تعریف مشخصی دارد. نمی‌توان به یکباره نوع فعالیت را عوض یا آن را متوقف کرد. این کار بانک مرکزی به نظر غیر قانونی است. بر همین اساس در حال بررسی ابعاد حقوقی تصمیم‌های بانک مرکزی هستیم و بعد از مشخص شدن دقیق آن نسبت به آن واکنش نشان خواهیم داد.