به گزارش پارس نیوز، 

 ٣٥ میلیون هکتار مناطق ییلاقی و قشلاقی در اختیار عشایر قرار دارد و ٣٥ درصد صنایع دستی کشور توسط آنان تولید می شود که در کشور سالانه ٤٠٠ هزار تن گوشت و شیر تولید و 9 میلیون و 500 هزار راس دام از سوی آنان عرضه می کند.
عشایر کشور اکنون ٢٣ میلیون و 500 هزار راس دام دارند که شامل ٢٨ درصد دام سبک می شود و ٢٥ درصد گوشت قرمز را تولید می کنند.
با وجود خشکسالی های پیاپی ، عشایر کشور سالانه 200 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.
جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 200 هزار نفر است که از طوایف و ایل های مختلف همچون شاهسون، بختیاری، کرمانج و دیگر طوایف تشکیل شده و در بیش از 15 هزار سامانه عشایری پراکنده هستند.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را تشکیل می دهد که اکنون با چالشهایی از جمله خشکسالی و کم آبی مواجه هستند.
مدیرکل امورعشایری استان سمنان گفت : 30 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ چهاردرصد برای خرید گندم و تامین علوفه به عشایر این استان تا سه ماه آینده پرداخت می شود.
حمیدرضا شاه حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی، نقدینگی عشایر با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای خرید گندم و جو علوفه‌ای تامین شد، افزود : تاکنون برای برطرف کردن مشکلات علوفه‌ای عشایر شاهرود، پنج میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌شده است.
وی بابیان این که یک میلیون لیتر آبرسانی رایگان سیار در سال جاری به مناطق عشایری استان انجام ‌شده است، اظهارداشت : با اجرای این طرح تنش آبی را در مناطق کویری و عشایری استان به حداقل رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : کاهش بارش باران در سال 96 تاثیر بسیار منفی بر منابع آبی عشایر در نقاط مختلف استان داشته است و عمده عشایر اشامل عشایر مهدیشهر و شاهرود برای دوره قشلاق در منطقه خارتوران شاهرود مستقر می شوند که بیشتر قنات‌ها و چشمه‌های این منطقه دچار افت آب‌دهی و بحران کم‌آبی است.
شاه حسینی با اشاره به اجرای 19 طرح این اداره کل در سال 96 با محوریت بهسازی و تامین منابع آب ، گفت: این طرح‌ها با هدف تامین آب در نقاط مختلف استان از طریق مرمت چشمه‌ها و قنات‌ها، نوکنی چاه‌های موجود، ایجاد منابع روزمینی و زیرزمینی و انتقال آب به حوزه استقرار عشایر به بهره‌برداری رسیده‌ است.
وی ادامه داد : با توجه به تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی در تامین علوفه از مرداد سال جاری با هدف تامین علوفه، طرح تعلیف دستچین برای رفع این بحران در استان آغاز می شود.
مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد : در سال جاری یک هزار تُن جو یارانه‌دار و 500 تُن جو مدت‌دار در بین عشایر استان سمنان توزیع شد و تا خرداد 97 نیز 15 هزار و 500 تن علوفه تا پایان دوره قشلاقی عشایر استان به صورت متناوب توزیع می شود.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور است که دارای بیش از یک میلیون 74 هزار راس دام سبک و چهار هزار و 700 راس دام سنگین هستند و 8.2 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند و سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
آب مورد نیاز عشایر استان سمنان از 130 چشمه، قنات و چاه تامین می شود و خشکسالی و کاهش آب‌دهی 10 تا 100 درصدی حدود نیمی از منابع آبی آنان یکی از معضلات عشایر استان سمنان در بخش تولید است.
6026/7339