پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: با توجه به این‌که صنعت قطعه‌سازی ما طی پنج سال گذشته روند نزولی طی کرده است، نمی‌توانیم یکباره از آنها انتظار تولید قطعات خودروهای روز را داشته باشیم به همین دلیل ناخودآگاه سهم این تولیدکنندگان از خودروهای پسا برجامی کاهش می‌یابد.

رضا رضایی عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: مسیر خودروساز شدن ایران از قطعه‌سازی است نه این‌که بخواهیم از تولید خودرو توسعه قطعه‌سازی را تجربه کنیم به قول معروف شیپور را نمی‌توان سر و ته زد.

وی افزود: به همین دلیل بارها از مسئولان خواسته‌ایم ابتدا برای توسعه و ارتقای کیفیت تولید قطعه‌سازان هزینه کنید پس از آن به فکر خودروساز شدن باشید.

وی اضافه کرد: ایران نمی‌تواند با تعداد انگشت‌شماری قطعه‌ساز باکیفیت به برنامه چشم 1404 دست یابد چون در آن برنامه قرار است کشورمان سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید کند که یک میلیون دستگاه آن برای بازارهای صادراتی تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر مسئولان و سیاستگذاران صنعت کشورمان منابع ارزی و ریالی مناسبی در اختیار قطعه‌سازان بنام و مورد تأئید این انجمن برای بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات قرار دهند در کمتر از سه سال خواهیم دید که می‌توانیم رقابت قابل قبولی با تولیدکنندگان بنام دیگر کشورها داشته باشیم.

وی افزود: تعدادی از قطعه‌سازان ایران هم‌اکنون در بالاترین سطح کیفیت مشغول صادرات قطعه به کشورهای توسعه‌یافته هستند.

وی یادآور شد: دلیل این‌که امروز سهم قطعه‌سازان از خودروهای پسابرجامی کمتر از آنچه تعیین شده قرار دارد، اشتباه محاسباتی در قراردادهاست چون قیمت قطعات تولیدی ایران را با تولیدکنندگان چین مقایسه می‌کنند در حالی که همه می‌دانیم اشتباه است بلکه باید قطعات تولیدی ایران را در حجم موردنیاز خودروسازان و فضای کسب‌وکار کشورمان مدنظر داشته باشیم نه تولیدکننده‌ای که سال‌هاست در ابعاد بین‌المللی در حال تولید بوده است.

وی افزود: دولت ترکیه سال گذشته 27 میلیارد دلار صادرات قطعه داشته و نقشه‌راهی که به این حجم صادرات دست‌یافته زیاد دور از دسترس ایران نیست.

وی اضافه کرد: به این دلیل که دولت ترکیه چندی قبل به تمام قطعه‌سازان اعلام کرد اگر قطعه‌سازان 1.5درصد در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند، دولت هم به آنها همان درصد را بلاعوض خواهد داد به این ترتیب 3 درصد سرمایه‌گذاری صورت گرفته که امروز حاصل آن در صادرات دیده می‌شود.