پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پویا ناظران- 1- الآن ده میلیون تومان می‌دهید به بانک، سال بعد این موقع ۱۲ میلیون تومان می‌گیرید.

می‌دانیم که خیلی از بانک‌ها زیان ده شده‌اند، به‌همین خاطر هم در شهریور ماه، دولت سود سپرده رو پایین آورد. اما حالا با سود ۲۰٪ی، عملاً از آن تصمیم برگشتند. 

سوال اینجاست مگر دارایی بانک‌ها ۲۰٪ سود می‌دهد؟ این بانک‌های زیان ده، بهمن آینده پول کافی نخواهند داشت! قرار هست آن ۱۲ میلیون تومن را از کجا بیاورند؟! 

از محل اضافه برداشت از بانک‌مرکزی می‌آید! سال دیگر بانک مرکزی پول چاپ می‌کند و به بانک‌ها می‌دهد تا ۱۲ میلیون‌ها رو توزیع کنند.

2- الآن ریال می‌دهید به بانک و بر یک ارز توافق می‌کنید. سال دیگر بانک ۴٪ به اضافه سود ناشی از رشد آن ارز (یا شاید کاهش) به شما سود می‌دهد. اگر دو ساله قرارداد ببندید، ۴/۵٪ به اضافه سود ارز را می‌دهد.

بانک وقتی ریال را از شما گرفت دو راه دارد: یا ریال نگه دارد یا تبدیل به ارز مورد توافق کند. 

می‌دانیم بازده دارایی‌های ریالی بانک، به‌ خاطر عدم وصول‌یها، خیلی نیست. اگر بانک پول را ریال نگه دارد، و ارز حتی اگه فقط ۲۰٪ رشد کند، بانک ۲۴٪ ندارد بدهد، در نتیجه از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کند و این هم یعنی چاپ پول.

از آن بدتر، با توجه به رشد نقدینگی، رشد دلار و یورو هنوز تمام نشده است. از وقتی دلار حدود ۳۲۰۰ بود، پول چاپ شده دو برابر شده است! پتانسیل باقیمانده در ارز بیش از ۲۰٪ هست. خودتان تخمین بزنید دلار باید کجا باشد. پس اگر بانک پول شما رو تبدیل به ارز نکند، ریسک وحشتناکی کرده است!

فرض کنیم بانک اهل ریسک وحشتناک نیست و می‌خواد پول شما رو تبدیل به دلار یا یورو کند. اما بانک‌های کشور رابطه خوبی با بانک‌ها و کارگزاری‌های خارجی ندارند. خود بانک مرکزی هم دسترسیش به ارز محدود است، چه برسد به بانک‌ها. چطور می‌خواهند ریال را تبدیل به سرمایه‌گذاری ارزی کنند؟

اصلاً فرض کنیم یک بانک توانست یک مقداری از ریال شما را تبدیل به دلار یا یورو کند. الآن نرخ سود بدون ریسک یکساله دلار ۲٪ و سود یورو منفی هست. بانک ایرانی قرار هست آن ۴٪ را از کجا بیاورد؟ 

باز فرض کنیم سرمایه‌گذاری با سود ۴٪ پیدا کرد. ترامپ تهدید کرده از اردیبهشت ماه دیگر برجام را اجرا نمی‌کند! فرض کنیم باز تهدیدش را عقب انداخت. اگر از پاییز آینده تحریم‌ها سفت شد، بهمن ماه آینده بانک‌های ایرانی چطور می‌خواهند پول آن سرمایه گذاری‌های ۴٪ی را به کشور منتقل کنند؟

احتمالاِ بهمن آینده بانک‌ها ناچار می‌شوند پول این سرمایه‌گذاری را ریالی بدهند، اما چون ریال ندارند، از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کنند، بانک مرکزی هم پول چاپ می‌کند تا بدهد به بانک‌ها. با چاپ پول، نقدینگی زیاد می‌شود تا ریال باز هم کم‌ارزش‌تر شود. 

اصل علت جهش ارزی فعلی، چاپ پول در چهارسال گذشته‌ست. پس چرا راه حلی اجرا کنیم که انتهای آن باز چاپ پول هست؟

در بهترین حالت با جذب نقدینگی مردم، مانده جهش ارزی چند ماه عقب می‌افتد، اما وقتی نقدینگی مردم با پول چاپی پس داده شد، جهش ارزی بزرگتری رخ می‌دهد.

3- این یکی عالیه! می‌توانید الآن طلا بخرید برای ۶ یا ۱۲ ماه دیگر، زیر قیمت امروز. طلای ۶ ماهه را ۱۲٪ زیر قیمت می‌دهند و طلای ۱۲ ماهه را ۱۸٪ زیر قیمت. 

چرا عالیه؟ متناسب با ادامه رشد قیمت ارز در ماه‌های آینده قیمت طلا هم افزایش پیدا می‌کنه، پس شما هم آن سود ۱۲٪ یا ۱۸٪ را می‌گیرید و هم سود رشد ارز را دریافت می‌کنید.

بانک مرکزی درب گاوصندوق خودش و بانک‌ها را باز کرده میگوید لذتش را ببرید! شنبه صبح چه بر سر بازار اوراق بدهی و سهام خواهد آمد؟!

وای اگر از پس امروز بود فردایی ...