نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه نخستین دوره کنفرانس تحقیقات گفت: این موضوع که صنعت بازی‌های رایانه‌ای به مرحله‌ای از بلوغ رسیده است که به فاز پژوهشی وارد شده را باید به فال نیک گرفت و این موضوع نشان از عمیق شدن و ساخت یافتگی این صنعت است.

وی با بیان این که هر صنعتی که بخواهد پا بگیرد نیازمند اجزای مختلفی برای ساخت‌یافتگی و سیستماتیک شدن است گفت: در صورتی که به تولید دانش و مهارت نپردازیم، نقش ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در حد مصرف کننده باقی می‌ماند.

جهانگرد ادامه داد: زبان مفاهمه در جهان امروز تصویری شده است به گونه‌ای که مفاهیم مهم یک کتاب را می‌توان در یک تیزر یا انیمیشن یک دقیقه‌ای به مخاطبان ارایه کرد. در صورتی که این پدیده به ابزاری تبدیل شود که مخاطب، عنصر فعالی در آن باشد، آن را می‌توان بازی دانست. در واقع در بازی‌های رایانه‌ای، بازیگر عنصر تکمیل کننده محصول است و بدون آن محصول کارایی ندارد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که نصور ساده انگارانه‌ای است اگر بازی را تنها یک ابزار تفریحی برای نوجوانان و جوانان بدانیم گفت: بازی‌های رایانه‌ای ابعاد مختلفی از جمله روانشناختی، اخلاقی، اجتماعی و مهارت آفرینی دارد و توجه به این ابعاد، نیازمند عقبه فکری، دانشی و پژوهشی است و باید برای بازی‌سازان خوراک لازم علمی را فراهم کرد.

وی افزود: فرهنگ و تاریخ عمیق و چندبعدی جامعه، ذخایر بسیار زیادی را در اختیار بازی‌سازان قرار می‌دهد و به آنها توصیه می‌کنم مطالعات زیادی در حوزه‌های فرهنگ، تاریخ، تمدن و موضوعات اجتماعی و روانشناسی داشته باشند تا بازی‌های بزرگ‌تر، عمیق‌تر و موثرتری بسازند.

جهانگرد با بیان این که ابزارهای لازم برای ساخت و توسعه صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور فراهم است گفت: با همکاری و هماهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای استفاده بازی‌سازان از این ابزار را باید تسهیل کرد و آموزش مهارت را عمومی‌تر کنیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سیاست جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعرفه‌گذاری اینترنت کشور گفت: همچون کشورهای توسعه یافته، ما هم وارد دنیایی شده‌ایم که اپراتورها بحث حجم را حذف کرده و بر مبنای سرعت اینترنت را واگذار می‌کنند. این موضوع فرصت ویژه‌ای برای بازی‌سازان و بازی‌فروشان است و صنعت بازی‌های رایانه‌ای را توسعه می‌دهد.

وی با تاکید به این که تنها فایده بازی‌های رااینه‌ای سرگرمی نیست گفت: این صنعت اشتغال‌زایی فراوانی را برعهده دارد. علاوه بر این یک بازی‌ساز، مهارت‌های زیادی را آموخته است که می‌توان از این مهارت‌ها در سایر بخش‌های صنعت کامپیوتر کشور استفاده کرد.

جهانگرد ادامه دارد: توقف داریم جریان پژوهشی کشور به جنبه‌های علوم انسانی بازی‌ها بیش از پیش بپردازد. اگر یک چالش می‌تواند روی جنبه منفی روانشناختی مخاطب کار کرده و او را به نقطه سقوط بکشاند، پس حتما می‌توان روی جنبه‌های مثبت که می‌تواند سبب افزایش سرمایه‌های انسانی شود کار کنیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که وزارت ارتباطات تعامل زیادی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دارد گفت: امیدواریم بتوانیم در سطح ملی حمایت‌هایی که بازی‌سازان به آن نیازمندند را به صورت منظم و ساخت‌یافته و بدون دخالت در جریان بازار انجام دهیم.

وی با بیان این که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به صورت موضوعی نیازهای بازی‌سازان را به ما منتقل کند گفت: علاوه بر این که امروز مراکز داده و بسترهای ابری به صورت آسان‌تری در اختیار بازی‌سازان قرار دارد، به زودی یک مرکز جدید پرظرفیت پروسسینگ راه‌اندازی می‌شود و بازی‌سازان می‌توانند رندرینگ‌های سنگین خود را در این مرکز انجام دهند.

جهانگرد با بیان این که دولت نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه اشتغال در شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت بودجه اختصاص داده است گفت: این منابع با کمک‌های بانک‌ها بیش از 12 هزار میلیارد تومان می‌شود می‌شود. صنعت بازی‌سازی به راحتی می‌تواند با توزیع شبکه تولید خود از این اعتبارات استفاده کند. امکانات فنی اعم از زیرساخت‌ها و مراکز داده نیز در شهرهای کوچک فراهم است.