در آخرین اطلاعات برنامه مشترک ملل متحد در رابطه با بیماری ایدز آمده است: پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه درمان HIV طی مدت 15 سال گذشته انجام گرفته و حدود 57 درصد تمامی مبتلایان به HIV در سراسر جهان در حال حاضر تحت درمان هستند.

در سال 2000 میلادی تنها 685 هزار نفر از مبتلایان به HIV به درمان آنتی رتروویرال دسترسی داشته‌اند و این در حالی است که در ماه ژوئن سال جاری حدود ۲۰.۹ میلیون نفر از ۳۶.۷ میلیون فرد مبتلا به HIV در جهان به این دارو دسترسی پیدا کردند.

علاوه بر این درمان زنان باردار مبتلا به HIV با سرعت بالایی موارد جدید ابتلا به عفونت HIV را در میان کودکان کاهش داده و از سال 2010 تا 2016 در شرق و جنوب آفریقا کاهش 56 درصدی داشته و در جهان نیز 47 درصد کاهش یافته است.

همچنین اکنون چالش مطرح شده این است که 16 میلیون نفر نیازمند به درمان از جمله 919 هزار کودک بتوانند به داروهای آنتی رتروویرال دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، موارد جدید ابتلا به HIV با سرعت بالایی در کشورهایی که خدمات سلامت و HIV خود را به مناطق و جوامع آسیب‌پذیر گسترش نداده‌اند رو به افزایش است. به طور مثال در شرق اروپا و مرکز آسیا موارد جدید ابتلا به HIV از سال 2010 افزایش 60 درصدی پیدا کرده و مرگ و میر ناشی از ایدز 27 درصد بیشتر شده است.