به گزارش پارس به نقل از ایسنا، براساس تازه ترین اطلاعات سازمان توسعه تجارت تاکنون برندهای هیوندای، کیا، ولوو، ABT، آلفا رومئو، ام جی، رنو، میتسوبیشی و هوندا موفق شده اند مجوز واردات دستکم یکی از خودروهای خود را به ایران کسب کنند. این در حالی است که در فهرست اولیه خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای مطرحی مانند پورشه، بنز، بی ام و، تویوتا، مازراتی و نیسان به چشم نمی خورد. با این حساب این خودروها فعلا اجازه ورود به ایران را در سال جاری ندارند.

در همین حال آمار گمرک ایران حاکی از آن است در نخستین ماه سال جاری واردات خودروهای سواری خارجی با کاهش ۶۸ درصدی به ۵۱۸ دستگاه رسید.

تمدید نشدن مجوز واردات برخی خودروها ممکن باعث تشدید انحصار موجود در واردات خودروی کشور شود. سال گذشته یک کارشناس خودرو در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که متاسفانه واردات خودرو به کشور انحصاری شده است و به همین دلیل این محصولات به قیمتی بالاتر از نرخ واقعی در بازار عرضه می شوند، گفت: " هم اکنون حدود ۸۰ درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار دو برند کره ای است که توسط یک خانواده وارد می شوند. واردکنندگان این برندها به بازار جهت داده و خودروها را به قیمت دلخواه خود عرضه می کنند. "

اوایل امسال نیز براساس بخشنامه ابلاغی به گمرک ثبت سفارش های صادر شده برای واردات خودرو توسط اشخاص، نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو و شرکت های بازرگانی کوچک ابطال شد. براین اساس کلیه ثبت سفارش های براتی صادر شده برای واردات خودرو که مدت اعتبار آن ها هنوز به پایان نرسیده، باطل اعلام شد.

دارا بودن نمایندگی و یا انعقاد قرارداد نمایندگی شرکت های خودروساز، تاییدیه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد و همچنین خدمات پس از فروش مطلوب از شروط واردات خودرو به کشور هستند.