به گزارش پارس، حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سیاست های پولی و بانکی از مهمترین و حساس ترین سیاست هایی است که در هر اقتصادی می توان آنها را پیاده کرد، گفت: در متون اقتصادی نیز این موضوع به صورت شفاف توضیح داده شده است که اثرات سیاست های پولی اعم از انقباضی یا انبساطی به صورت آنی و لحظه ای در بازار اتفاق خواهد افتاد و این شاید تا حدودی به معنای اثر روانی قبل از اثر عینی و مستقیم باشد.

حمیدرضا نبی زاده، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سیاست های پولی نرخ بهره است و دلیل اصلی افزایش نرخ بهره در یک اقتصاد افزایش سرمایه گذاری و پیش از آن افزایش پس انداز است، گفت: وقتی پس انداز افزایش یابد به دنبال آن سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت و این بدان معنا است که مردم ترغیب می شوند پول های خود را بجای اینکه بصورت نقد نگه دارند در بخش های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری و در صورت بالا بودن نرخ بهره در بانک ها سرمایه گذاری و از نرخ بهره آنها استفاده می کنند.

وی در ادامه گفت: اولین کارکرد نرخ بهره باید جذب پول های سرگردان داخل جامعه باشد تا پس از انباشت این پول ها در بانک، پول با نرخ دیگری از بانک به چرخه تولید و سرمایه گذاری برگردد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل در تعیین نرخ بهره متغییر تورم است، اظهار داشت: اگر در یک جامعه تورم بالا باشد و نرخ بهره پایین، مسلما پول ها به سمت بانک نخواهد رفت اما در صورت بالاتر بودن نرخ بهره نقدینگی به سوی بانک ها سرازیر خواهد شد.

حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی با توجه به نرخ بهره موجود به نظر نمی رسد اثر مثبتی در جذب سرمایه داشته باشد گفت: وقتی نرخ بهره بانک ها افزایش می یابد، تسهیلات و وام هایی هم که بخش های مختلف دریافت می کنند با افزایش نرخ بهره رو به رو خواهند شد. یعنی با افزایش نرخ پایه نرخ بهره در بانک ها نرخ تسهیلاتی که بخش تولید، صنعت و صادرات دریافت می کنند هم بالا خواهد رفت و در نتیجه بخش های مختلف اقتصادی با یک فشار مضاعف رو به رو خواهند شد.