پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طی سال‌های اخیر اگر به روند تجاری ایران چه در مسیر صادرات و چه در جهت واردات کالاها توجه کنیم، می‌بینیم با توجه به این که اقتصاد کشورمان تک محصولی بوده و منابع ارزی آن متکی به درآمدهای طلای سیاه است، هر وقت درآمد نفتی کشور زیاد شده، واردات هم رونق گرفته و فرآیند حضور کالاهای وارداتی در بازار کشور بسیار آسان شده است.

دکتر محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: اگر به مولفه‌های یک اقتصاد سالم توجه کنیم؛ درخواهیم یافت درآمدهای نفتی یا اصولا هر نوع درآمد ارزی کشور باید مدیریت شده و در جهت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی همان کشور هزینه شود، نه این‌که صرف واردات کالاهای مصرفی دیگر کشورها شود.

وی افزود: اما در ایران بنا به هردلیلی تاکنون این اتفاق منطقی رخ نداده و به همین علت، بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات شده است.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که در این میان پنهان است و باید با دقت نظر بیشتری به آن توجه داشته باشیم، این است که سهم قابل توجهی از واردات کالا در ایران مربوط به کالاهای مصرفی و غیرضروری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحثی با عنوان سبک زندگی گفت: کالاهای مصرفی و غیرضروری؛ معضلی که نه تنها سبک زندگی ایرانیان را به نوعی تغییر داده، بلکه الگوی مصرف را نیز با تغییرات شگرفی روبه‌رو کرده و این فرصت را در اختیار بیگانگان و دشمنان میهن اسلامی قرار داده که بتوانند با سوءنیت خود روند معیشتی و زندگی مردم را با چالش مواجه کنند.

ایروانی افزود: شاهد مثال این روند معیوب، شاخص نسبت دلارهای صرف شده برای واردات به مجموع صادرات ایران است به این ترتیب که در دولت دهم این سهم 51 درصد بوده و امروز قبل از تذکر دوباره مقام معظم رهبری به 57 درصد صعود کرده است.

وی اضافه کرد: مسئولان باید این بار به گونه‌ای عمل کنند که با مدیریت واردات کالا زمینه وابستگی به خارج از مرزها کاهش یابد تا اقتصاد کشورمان از دست‌اندازی‌ها و سوء استفاده‌های بیگانگان مصون بماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین نسخه و کارآمدترین راهکار برای مدیریت واردات، اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است گفت: اساس این سیاست‌ها، تولید محور است نه واردات محور. این سیاست‌ها در دوره‌ای میان‌مدت می‌تواند زمینه تولید را در کشور تقویت کند.

ایروانی افزود: تا در نهایت کالاهای کیفی ایران توان صادراتی بالایی به‌خود گرفته و به سیاستگذاران اجازه بدهد با نگاهی صادرات محور بر کلان اقتصاد تصمیم‌گیری کنند بی آن‌که نگران کاهش درآمدهای نفتی یا فشار ایجاد شده بر نرخ ارز باشند.

وی اضافه کرد: نتیجه این‌که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نقشه‌راهی دقیق برای مدیریت واردات در ایران است به صورتی که آنچه برای تولید لازم داریم با تسهیلات ویژه به کشور وارد می‌کنیم و واردات کالاهایی که نیازی به آنها نداریم یا تولید داخلی کافی داریم، با وضع مالیات و تعرفه، مدیریت هوشمندانه کنیم.