امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران امروز در نشست خبری به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه باید به سمت مدرن‌سازی آماری برویم، اظهار داشت: بسترسازی مدرن‌سازی آماری از این سال شروع می‌شود و سه قوه باید همکاری کنند، زیرا در حال گذار از آمارهای سنتی به مدرن هستیم.

وی درباره نقش مدرن‌سازی آمار گفت: دستگاه‌ها نقش اول را دارند و با راه‌اندازی سامانه‌های قوی و متناسب با نیازهای اداری و پاسخگویی آماری ایجاد شود.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به مدرن‌سازی آماری پیش‌نیازهایی لازم است که یکی از آنها اصلاح قانون است که باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی تأکید کرد: دیگر برای سرشماری در خانه‌ها نمی‌رویم، بلکه همه فعالیت‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی، تخصصی ذیربط انجام می‌شود و یک تصویر واقعی از آن در مرکز آمار ارائه خواهد شد، بنابراین آمارها با کیفیت خواهند بود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: قرار نیست مدرن‌سازی آمار از فردا اتفاق بیفتد و در تلاشیم کمتر از 7، 8 سال آینده این اتفاق رخ دهد.

وی به موضوع نظام سنتی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها در این نظام منفعلند و آمارها بر نظر کارشناسی بوده و حتی برخی نیز از ارائه آمار خودداری می‌کنند.

پارسا از حذف سرشماری‌ها خبر داد و گفت: در نظام آماری مدرن، اطلاعات مبتنی بر آمار ثبتی مبنا انجام خواهد شد که دقیق خواهد بود.

ادامه دارد...