پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: در صادرات پوشاک، اکنون آماری که به چشم می‌خورد، این است که سال گذشته، 50 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و این صادرات، نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» ظهار داشت: علت این است که وقتی در داخل، پوشاک ایران مورد هجمه واقع می‌شود و قاچاق دارند؛ توان تولیدکنندگان ما تحلیل می‌رود و ظرفیت‌های تولید پایین می‌آید.

وی افزود: این در حالی است که طبعاً باید نیاز داخلی را پوشش دهیم، تا به بازارهای صادراتی کمک کنیم. ابتدا باید قاچاق را ریشه‌کن کرد و مطابق با دستورالعمل وزارت صنعت که ابلاغ شده باید ریشه‌کن کرد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در خصوص ادعای ظرفیت صادراتی، یک میلیارد دلاری گفت: همین الان صادرات نساجی با احتساب فرش، یک میلیارد دلار است که البته این رقم، با احتساب فرش و مواردی که پایین دستی پتروشیمی مثل الیاف و نخ است، محاسبه شده است.

قدیری افزود: کل صنایع نساجی حول و حوش یک میلیارد دلار است؛ ولی سهم پوشاک در آن خیلی پایین است که به حدود 50 میلیون دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: وزارت صنعت از طریق سازمان توسعه تجارت، برنامه‌ریزی کرده که امسال 25 درصد به این رقم اضافه شود و در بحث پوشاک، صادرات سه برابر شود و به 150 میلیون دلار برسد ولی مشکلاتی که گفتیم، همچنان هست و واردات بی‌رویه و هزینه‌های بالای تولید پابرجاست که این هدفگذاری هم صورت گرفته است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به اینکه بحث‌هایی هستند که ما را در رقابت با سایر کشورها، عقب می‌اندازد گفت: به این معنا که در بحث‌هایی همچون بازاریابی و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی باید کار بیشتری صورت گیرد؛ ولی باز هم تاکید می‌کنم که کار باید به دست تشکل‌های بخش خصوصی بسپاریم، به این ترتیب موفق‌تر خواهیم بود.

قدیری افزود: اکنون نمایشگاه‌هایی که در خارج از کشور به‌عنوان نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دنیا برگزار می‌شود، همه کالاهای ایرانی از مرغ و تخم‌مرغ گرفته تا فرش دستباف و پوشاک، همه در کنار هم قرار می‌گیرند، در حالی که ایران باید نمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور برگزار کند و به صنایع این فرصت را بدهد که به‌صورت تخصصی و ویژه، کالاهای خود را عرضه کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، باید کنسرسیوم‌های صادراتی را به‌صورت تخصصی راه‌اندازی کرد تا بتوان به صادرات و تولید کمک کرده و تخصصی عمل شود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با تاکید بر اینکه واقعاً در رقابت بین‌المللی، هزینه تمام‌شده پوشاک ایران بالاست گفت: ولی مشکل ما جایی بیشتر می‌شود که با قاچاق مواجه هستیم و خیلی از هزینه‌هایی که بر تولید رسمی مترتب است، بر قاچاق تحمیل نمی‌شود.

قدیری افزود: به این معنا که اگر کالاهای خارجی، از مبادی رسمی و قانونی، وارد کشور شوند و هزینه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند، باز هم کالای ایرانی رقابت‌پذیر است؛ اما اکنون در صنعت پوشاک، صحبت از کالاهایی است که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و عمدتا، کالاهای استوک و از رده‌خارج هستند که به‌عنوان برند، در ایران به فروش می‌رسند، اینجاست که ضربه نهایی به صنعت پوشاک کشور وارد می‌شود و توان رقابت را از تولیدکنندگان می‌گیرد، چراکه این رقابت، اصولاً نابرابر است و تولیدکنندگان داخلی باید انواع و اقسام هزینه‌ها را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: در حالی که پوشاک تاریخ‌گذشته را به‌عنوان نو به بازار می‌آورند و می‌خواهند با پوشاک تولید ایران که به‌رغم همه هزینه‌های بالا تولید می‌شود، رقابت کنند. برخی از این پوشاک دست‌دوم، وقتی به ایران می‌آیند، هزینه نخ مصرفی‌شان را هم نمی‌دهند، اما به‌عنوان نو در بازار به فروش می‌رسند. مشکل اصلی رقابت نکردن پوشاک این موضوع است.