پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک وزیر سابق صنعت معدن و تجارت در آخرین روزهای مسئولیت خود، دستور عجیبی را صادر کرد . دستوری را که پس از روی کار آمدن وزیر جدید، هنوز لغونشده است.  

وزیر سابق دستور داد تا مبلغ ارز واردات کنجاله سویا برای خوراک طیور، بصورت ارز آزاد محاسبه گردد ولی ارز واردات دانه سویا کماکان بصورت ارز مبادله ای پرداخت گردد !!

این در حالی است که اساساً مسئولیت تعیین نرخ ارز بعهده وزارت جهاد کشاورزی است و آن وزارت خانه هیچ اطلاعی از تصمیم وزیر سابق نداشت وطی یکماه گذشته نیز بارها در مکاتبات مختلف، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام داشت اما هیچگونه ترتیب اثری گذاشته نشد.

بدین ترتیب سود سرشاری نصیب چند کارخانه روغن کشی می شود . جالب است بدانیم که بیش از پنجاه درصد از ظرفیت این کارخانه ها متعلق به یک نفر می باشد که نام او سه سال قبل نیز در یک پرونده بزرگ رانت مطرح شد که اتفاقاً آن رانت نیر توسط وزیر سابق پرداخت شده بود .

با اعطای این رانت جدید، طی چند هفته اخیر ، قیمت این قلم کالا که نقش مهمی در خوراک دام و طیور دارد، حداقل 15% رشد کرد که این افزایش قیمت نیز ادامه دارد .

شایان ذکر است که لابی قدرتمند این کارخانجات تاکنون موفق شده است تا تلاش های وزارتخانه جهاد کشاورزی بعنوان متولی قانونی موضوع را بی اثر نماید.