به گزارش پارس، محمدصادق مفتح در گفت وگو با خبرنگار اقتصادپرس با بیان این که اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی متفاوت است، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط متفاوتی با ابتدای انقلاب داریم، بنابراین باید عملکرد متفاوتی هم داشته باشیم.

وی افزود: در دهه ۶۰ که با مساله جنگ و تحریم ها به طور جدی مواجه بودیم، مدیریتی در کشور حاکم بود که دو سال سابقه کاری داشت، اما هم اکنون نسلی از مدیران را داریم که موهایشان را در این راه سفید کرده اند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آن زمان کشوری بودیم که صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری سقف آرزویمان بود، اما الان کشور ما ۴۵ میلیارد دلار در سال صادرات دارد و براساس آمارهای رسمی، در ۱۰ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۱ میلیارد دلار تفاوت بین درآمد و هزینه کشور بود، بنابراین در بحث تحریم همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، محورمان باید اقتصاد مقاومتی باشد.

مفتح تصریح کرد: ما باید توجه داشته باشیم در شرایطی که ما در تحریم قرار داریم، اصلا تحریم کالایی مطرح نیست و فقط اسم چند کالاست که جزو تحریم ها آورده شده است.

وی با بیان این که وقتی مبادلات بانکی محدود می شود، درجه آزادی هم گرفته می شود و فرقی نمی کند که شما به چه چیزهایی نیاز دارید، گفت: هدف از تحریم ها این است که می خواهند قدرت مانور ما را در اقتصاد کاهش دهند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که ما باید ببینیم که وظیفه ما متقابلا چیست، افزود: ما باید درجه آزادی مان را در اقتصاد بیشتر کنیم. به عبارتی، رفتار خود را باید به گونه ای تنظیم کنیم که به حداکثر شدن قدرت مانورمان بیانجامد.

مفتح با بیان این که یکی از ظرفیت های بزرگ کشور، همکاری بنگاه های اقتصادی با یکدیگر است، متذکر شد: یک زمانی همه با توجه به بیرون صحبت می کردند و برای طرح های اقتصادی چشم به خارج داشتند؛ چه واردات و چه صادرات. اما هم افزایی های داخل کشور به عنوان پشتیبان هم می توانند در شرایط تحریم قدرت مانور ما را بالا ببرند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته و قبل از تحریم ها این موضوع که بنگاه های اقتصادی به کمک هم بیایند و همه منتفع شوند، به دلیل فضای باز اقتصادی احساس نمی شد و ضرورت وجود آن درک نمی شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این کار یک اصل است و شاید کمتر کسی به آن پرداخته است. در واقع این کار یک راه حل مقابله با کاهش درجه آزادی اقتصاد ایران است.