پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: با اطمینان می‌توانم بگویم که در هیچ کجای دنیا آب با تعرفه‌های مشابه کشور ما توزیع نمی‌شود.

علیرضا دائمی قائم‌مقام وزیر نیرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: در بسیاری از کشورها، آب گران‌تر در دسترس عموم قرار می‌گیرد، نظارت‌های بیشتری وجود دارد و به ویژه در مناطق کم‌آب، به فرهنگ‌سازی توجه خاصی می‌شود. 

وی افزود: در کشور ما اما هنوز هم نحوه مصرف در بخش‌های مختلف، مبتنی بر رویه‌های فراوانی آب است و این رویکرد که کمبود منابع آبی وجود دارد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: در مقام مقایسه، حدود 50 سال پیش، منابع آبی تجدیدشونده کشور حدود هفت هزار مترمکعب به ازای هر نفر در سال بوده اما این میزان امروز به 1400 مترمکعب کاهش پیدا کرده است. حال آنکه رویه مصرف طی این سال‌ها تغییری نداشته است. 

قائم‌مقام وزیر نیرو با ذکر یک مثال اظهار داشت: به عنوان مثال یک کشاورز سنتی مانند دهه‌های گذشته، هنوز هم از روش‌های قدیمی استفاده می‌کند. در مناطق شهرنشین نیز به دلیل تغییر الگوی مصرف و ملاحظات بهداشتی، مصارف افزایش یافته است. 

دائمی افزود: در واقع رفتار مصرف‌کننده همچنان منطبق بر دوره طولانی فراوانی آب باقی مانده اما اکنون آب به کالای محدودی تبدیل شده که لازم است مصرف آن کنترل شود و البته جایگزینی آن نیز بسیار پرهزینه است. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر به ازای هر مترمکعب آبی که از طریق بخش خصوصی در استان‌های مرکزی کشور نظیر یزد و کرمان تامین می‌شود، با احتساب نمک‌زدایی، بیش از 10 هزار تومان هزینه می‌شود. 

قائم‌مقام وزیر نیرو یادآور شد: به مرور این اجبار وجود دارد که تامین آب شرب از مناطق دورتری صورت گیرد که طبعاً باعث افزایش هزینه تامین می‌شود. اکنون باید به‌واسطه ظرفیت‌ها و اقدامات مثبتی که در برنامه دولت جای داده شده، به گونه‌ای آب را مصرف کنیم که نسل‌های آینده، وارث سرزمینی خشک و غیر قابل استفاده نباشند. 

دائمی افزود: لازمه این امر آن است که تعادل اکوسیستم را رعایت، و به گونه‌ای عمل کنیم که میزان تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و رودخانه‌های کشور با میزان مصرف آن یکسان باشد.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه روند قیمتی آب طی سال‌های اخیر، مطابق با برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها پیش نرفت گفت: بر این اساس، وزارت نیرو در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال 1395 تعرفه‌ها با قیمت تمام‌شده آب مطابقت پیدا کند، اما این هدف محقق نشد. البته، بخش برق نیز با چنین مساله‌ای مواجه است. اما اگر تعرفه‌های فعلی آب با قیمت تمام‌شده آن، فاصله دارد، دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: به طور کلی، به نظر می‌رسد، دولت عمدتاً، با توجه به درآمدها و هزینه‌های مردم در مورد تعرفه کالاهای عمومی تصمیم‌گیری می‌کند. در مواردی ممکن است این تصمیم‌گیری‌ها با سرعت و اختیار عمل بیشتری صورت گیرد و در شرایطی نیز ممکن است دولت با محدودیت‌هایی مواجه باشد. 

قائم‌مقام وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: دولت به واسطه وجود این محدودیت‌ها، گاه ناگزیر است حتی به برخی حوزه‌ها یارانه هم اختصاص دهد. به همین دلیل است که مشاهده می‌کنید در بخش آب شرب، هزینه تمام‌شده یک مترمکعب دست‌کم به حدود هزار تا 1500 تومان می‌رسد. 

دائمی افزود: البته اگر از آب‌شیرین‌کن نیز استفاده شده باشد، هزینه تمام‌شده، بالاتر نیز خواهد رفت اما اکنون، آب به طور متوسط با قیمتی معادل یک‌سوم هزینه تمام‌شده آن به مشترکان عرضه می‌شود. 

وی اضافه کرد: با این حساب، دولت برای هر مترمکعب آب، حدود 800 تا 900 تومان به مصرف‌کنندگان آب شرب یارانه می‌پردازد.