پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روشن- آمار خرداد ماه 96 بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک‌ها 158 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه از مردم دریافت کرده‌اند. بانکها عموما منابع قرض الحسنه پس انداز خود را برای وام قرض الحسنه اختصاص می‌دهند و تقریبا هیچ مقدار از منابع قرض الحسنه جاری خود را به صورت قرض الحسنه به مردم وام نداده‌اند.

خلا قانونی در مصرف منابع قرض الحسنه یکی از دلایل کم بودن ارائه تسهیلات با بهره کم است. نکته بعدی عدم شفافیت در مصرف همین منابع اندک قرض الحسنه هست به گونه ای که برخی گزارشها از تخصیص بیش از 30% تسهیلات قرض الحسنه به مدیران و کارکنان بانک‌ها خبر داده است.

در ساز وکار قرض الحسنه تعداد وام فراوانی با مبالغ خرد پرداخت می‌گردد که عموما جزو نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود. این اتفاق سبب گردش سرمایه در کشور سبب رشد تولید و افزایش اشتغالزایی می‌گردد. اما در سیستم بانکی فعلی، قسمت عمده امتیازات وام به سهام‌داران و اعضای هیات مدیره بانک تعلق می‌گیرد.

در صورتی که منابع قرض‌الحسنه در بخش‌های تامین کالاهای اساسی مردم هزینه شود می‌تواند تقاضای کل در اقتصاد را افزایش دهد و همین عامل نیز می‌تواند به رونق، رشد و بهبود چرخه فعالیت‌های اقتصادی در سطح جامعه بینجامد.