وزیر اقتصاد چند روز پیش سخنانی پیرامون گرفتن مالیات از افراد توانمند و در مقابل حمایت از نیازمندان را عنوان کرد و اظهار داشت: از افرادی که توانمندی بیشتری دارند باید مالیات بیشتری گرفته شود و در عین حال، از افرادی که نیازمند هستند نیز باید حمایت شود تا فاصله طبقاتی به حداقل برسد این درحالی است که اطلاعات از شیوه توزیع درآمد بین صدک‌های مختلف جمعیتی نشانگر این است که تنها دو صدک در اقتصاد ایران، درآمدی متفاوت و معنادار با سایر قشر‌ها دارند، به این معنا که اگر جمعیت کشور به صد گروه تقسیم شوند، یکی از آن صدک‌ها که کم درآمدترین در جامعه هستند، فاصله زیادی با صدک دوم و سوم و چهارم دارد، ولی مابقی فاصله معناداری ندارند.

ما هم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به سراغ کارشناسان رفتیم تا اطلاعات بیشتری دراین زمینه کسب کنیم.

قوانین سنتی دست و پا گیر است

سیاوش غیبی پور کارشناس مالیاتی درخصوص گرفتن مالیات از افراد پردرآمد اظهار داشت: باتوجه به قوانین سنتی درکشور نمی‌توان به‌طور صددرصدی این قانون را اجرا کرد، چرا که این امر نیازمند زمان است.

وی ادامه داد: باتوجه به قوانین موجود در کشور و اجرای آن، درصد و خطای آماری را درپی دارد بنابراین اجرای آن سخت و مشکل‌تر خواهد بود و کسی نمی‌تواند ادعای عکس این مسأله را داشته باشد.

این کارشناس مالیات عنوان کرد: بسیاری از افرادی که قادر به پرداخت مالیات هستند بنا به شرایطی یا به عمد از دادن مالیات طفره رفته و یا سهل انگاری می‌کنند، این درحالی است که قانون، تمایز را بین افراد ایجاد نمی‌کند.

غیبی پور افزود: باتوجه به سخنان وزیر اقتصاد و دارایی، با سازوکارهای سنتی نمی‌توان این مسأله را به‌صورت صددرصدی عمل کرد.

شفافیت در اطلاعات رکن اصلی مبارزه با فساد است

حسین وکیلی کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: سخنان وزیر اقتصاد و دارایی کاملاً منطقی است، اما نکته‌ای که باید مدنظر داشت شفافیت در اطلاعات است که نه تنها برای اصلاح نظام مالیاتی بلکه برای مدیریت بهینه سایر بخشهای کشور همچون نظامهای بانکی، گمرکی، مبارزه با فساد و قاچاق ضروری است. 

این کارشناس اقتصادی گفت: عدم شفافیت بصورت کامل در اقتصاد کشور عواقب بدی را خواهد داشت و می تواند به اقتصاد کشور ضربه بزند و اگر این مسأله به درستی حل شود، می‌توان راههای قاچاق و فساد مسدود و اشتغال را افزایش داد و در نهایت زمینه توسعه یافتگی را برقرار کرد.