پارس به نقل از دنیای اقتصاد؛ روز گذشته در جلسه خودروسازان با شورای رقابت در حالی قیمت نهایی برخی محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شد که افت ۵ تا ۱۲ درصدی در قیمت های جدید مشهود است.
بعد از گذشت دو ماه و اندی از وعده شورای رقابت مبنی بر اعلام رسمی قیمت ها، بالاخره روز گذشته در جلسه نهایی خودروسازان با این شورا، قیمت های جدید تایید و رسما بر خروجی سایت فروش دو خودروساز بزرگ کشور قرار گرفت. هر چند طبق وعده خودروسازان قرار بر این بود که شنبه گذشته قیمت های نهایی اعلام شود، اما با اختلاف نظری که بین خودروسازان و شورای رقابت بر سر هزینه های مالی بروز کرد، تصمیم گیری نهایی در این زمینه به یکشنبه موکول شد. اما با نگاهی به قیمت های نهایی که برآمده از توافق شورای رقابت و خودروسازان است، شاهد عقب نشینی این شورا در برخی از مواضع خود می باشیم. هر چند جمشید پژویان رییس شورای رقابت در اظهار نظرهای مختلف عنوان می کرد که نسبت به مصوبه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو عقب نشینی نخواهد کرد و قیمت ها باید بر اساس این دستورالعمل تعیین شود؛ اما با در نظر گرفتن تورم بخشی در خودروهای پرتیراژ و همچنین شاخص کیفیت پی به عدول خودروسازان از فرمول تعیین شده از سوی شورای رقابت می بریم.


خودروسازان پیش از این عنوان کرده بودند که شورای رقابت در تهیه دستورالعمل قیمت گذاری، هزینه های مالی خودروسازان از جمله سود بانکی را در نظر نگرفته و این دستورالعمل نیازمند تغییراتی در این مورد است. در هر صورت قیمت های نهایی شده روز گذشته هر چند با قیمت های بهمن ماه اختلاف فاحش دارد، اما طبق وعده اعضای شورای رقابت به مشتریان هم پیش نرفته است. برخی از اعضای این شورا از اسفندماه سال گذشته با تشویق مشتریان به تحریم خرید خودرو، کاهش ۵۰ درصدی قیمت ها را نسبت به بهمن ماه ۹۱ وعده می دادند حال آنکه از قیمت های نهایی شده روز گذشته تحقق چنین وعده هایی برنمی آید. در هر صورت دیروز اولین گام مثبت شورای رقابت با تعیین تکلیف وضعیت خودروسازها و بازار خودروی کشور برداشته شد. زنجیره خودروسازی کشور از آخرین ماه سال گذشته با وعده های شورای رقابت و تحریم بازار از سوی مشتریان چنان در بلاتکلیفی به سر می برد که برخی از کارشناسان ادامه آن را منجر به ورشکستگی این زنجیره نیمه دولتی می دانستند، اما قیمت های نهایی که در نتیجه توافق خودروسازان با شورا روز گذشته اعلام شد در خور توجه است. شنبه گذشته خودروسازان با احتساب هزینه های مالی که مدعی بودند در دستورالعمل قیمت گذاری گنجانده نشده، قیمت برخی از محصولات خود را به کمیته خودرو شورای رقابت اعلام کردند. هر چند پیش بینی می شد که قیمت های مورد توافق بسیار کمتر از قیمت های اعلامی از سوی خودروسازان باشد، اما قیمت های جدید در محصولات ایران خودرو حکایت از کاهش ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی در بیشتر تولیدات این شرکت دارد. به عنوان مثال ایران خودرو شنبه گذشته برای محصول پژو ۴۰۵ بنزینی جی ال ایکس با کیسه هوای خود قیمتی برابر با ۲۳ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان در نظر گرفته بود این در حالی است که قیمت مورد توافق این شرکت و شورای رقابت ۲۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان می باشد یا ایران خودرو طبق فرمول قیمت گذاری با احتساب هزینه های مالی قیمت سمند ال ایکس ای اف ۷ بنزینی با کیسه هوا را ۲۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان محاسبه کرده، اما قیمت نهایی به ۲۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تغییر یافته است. آن طور که مشاهده می شود قیمت های مورد محاسبه ایران خودرو آن چنان فرقی با قیمت های مورد توافق با شورای رقابت نداشته این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان این توافق می توانست خیلی زودتر صورت گیرد تا بازار از بلاتکلیفی رهایی پیدا کند. اما قیمت ها نسبت به بهمن ماه سال گذشته که آزادسازی قیمت خودرو به وقوع پیوست تا حدودی چشمگیرتر از توافقات دیروز بود.

در بهمن ماه سال گذشته قیمت پراید به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود حال آنکه دیروز قیمت مصوب پراید SL به ۱۴ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان تغییر یافته بود. در همین حال محصول تیبا نیز در بهمن ماه با قیمتی معادل ۱۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان از سوی این شرکت به فروش می رفت، اما قیمت نهایی آن دیروز ۱۸ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان شد بنابراین در خودروی پراید شاهد افت ۱۰ درصدی و در تیبا نیز افتی ۵ درصدی به وقوع پیوسته است، اما جای بسیاری از محصولات دو شرکت خودروساز در جدول نهایی قیمت گذاری خالی بود. تندر-۹۰، رانا، ۲۰۶ و ۲۰۷ از جمله خودروهایی هستند که ظاهرا قیمت گذاری آنها با تعویق همراه است. در همین حال دیروز خودروسازان با اعلام اینکه فروش محصولات خود را از امروز آغاز خواهند کرد قیمت های مورد توافق را در سایت فروش قرار دادند. قیمت های اعلام شده، قیمت های پایه است و بدون آپشن در لیست خودروسازان قرار گرفته این در حالی است که با افزودن آپشن های دیگر، قیمت ها نیز اضافه می شود. اما قیمت های نهایی این گونه محاسبه شده است.
نرخ جدید وانت باردو بنزینی با تزمز ضد قفل، ۱۰۸ میلیون و یکصد هزار ریال؛ وانت باردو بنزینی با ترمز ضد قفل جدید، ۱۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال، وانت باردو دوگانه سوز با ترمز ضد قفل جدید ۱۲۸ میلیون و دویست هزار ریال و وانت باردو دو گانه سوز با ترمز ضد قفل ۱۲۳ میلیون و یکصد هزار ریال در نظر گرفته شده است. قیمت پژو ۴۰۵اس ال ایکس با موتور تی ۵، کیسه هوای راننده ۲۳۱ میلیون و یکصد هزار ریال و پژو۴۰۵ بنزینی جی ال ایکس با کیسه هوای راننده ۲۲ میلیون ۸۰۰ هزار ریال می باشد.


همچنین پژو۴۰۵ دوگانه سوز جی ال ایکس با کیسه هوای راننده ۲۳۶ میلیون ۶۰۰ هزار ریال است.
سمند ال ایکس ای اف ۷ پایه گاز سوز نیز با قیمت ۲۵۶ میلیون ریال و ۹۰۰ هزار ریال عرضه خواهد شد. سمند ال ایکس ای اف ۷ بنزینی با کیسه هوای راننده، ۲۴۲ میلیون ۸۰۰ هزار ریال خواهد بود، همچنین سمند ال ایکس سال بنزینی با کیسه هوای راننده ۲۳۰ میلیون ریال قیمت گذاری شده است. قیمت سمند ال ایکس سال دوگانه سوز با کیسه هوای راننده نیز ۲۴۸ میلیون ۵۰۰ هزار ریال و خودروی سمند اس ای با کیسه هوای راننده ۲۰۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال قیمت گذاری شده اند. خودروی پژو پارس سال با کیسه هوای راننده ۲۶۹ میلیون ۷۰۰ هزار ریال و پژو پارس معمولی دوگانه سوز با کیسه هوای راننده ۲۸۲ میلیون ۸۰۰ ریال خواهد بود.