به گزارش پارس به نقل از بورس نیوز، با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه ۹۱.۰۲.۱۵ شاخص بازار اول (تالار اصلی) با ۱۴۷ واحد رشد به رقم ۳۴۵۸۳ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۳۰۹ واحد نزول عدد ۸۰۴۷۸ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۹۵ واحد افت به رقم ۴۴۸۹۷ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۲۱۵۳ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز معدنی و صنعتی گل گهر با ۷۴ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با ۱۰۷ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

  بازار در ادامه روند دیروز خود وارد فاز استراحتی شد و سهامداران و سرمایه گذاران با توجه به روند مثبت معاملات از ابتدای سال جاری تاکنون، ترجیح دادند اقدام به شناسایی سود کنند تا پس از مدتی استراحت و تجدید قوا در نمادهای پرپتانسیل سرمایه گذاری مجدد نمایند.

بدین ترتیب سه صنعت پتروشیمی، پالایشی و سیمانی با توجه به رشد مناسبی که طی این مدت از خود نشان دادند، بیشترین فشار فروش سهام را مشاهده کردند. اما در مقابل گروه معدنی و فلزی به دلیل عقب ماندن از رشد قیمت سهام گروه های پیشتاز، طی روز جاری پرقدرت تر از سایرین ظاهر شدند.

با نگاهی به نمادهای پتروشیمی و پالایشی قابل مشاهده بود که اکثر نمادها تا دامنه نوسان منفی حداکثری افت کردند، هرچند در پایان معاملات صف فروشی در آنها به چشم نمی خورد و" پارسان" در حجم سهام معامله شده در گروه خود پیشتاز بود.

اما پالایشی ها نیز مستثنی از پتروشیمی ها نبودند و افت قیمت سهام آنها با معاملات پرحجم تر و تداوم صف های فروشندگان پس از اتمام ساعات معاملاتی، همراه بود. بطوریکه سهام" شپنا" پس از معامله ۵.۸ میلیونی نتوانست صف فروش بیش از یک میلیون سهمی را در خود هضم کند.

سهام" شبندر" نیز در حالی نزدیک به ۱۰ میلیون معامله شد که بیش از ۱۵ میلیون دستور فروش آن در سامانه معاملاتی بدون پاسخ ماند.

" شراز" نیز اگرچه تا تشکیل صف فروش سهام نیز افت کرد، اما توانست حدود دو درصد از کاهش قیمت ها را جبران کند و در پایان ساعات کاری امروز، دامنه نوسان منفی ۲.۵ درصدی را برای معاملات خود برگزید.

و اما سیمانی ها پس از رشد اخیر قیمت سهام خود شاهد افزایش تعداد فروشندگان بودند. از همین رو برخلاف هفته های گذشته صف های فروش بر نمادهای این گروه حاکم شد. در مقابل بیشترین آثار مثبت را بر شاخص کل بورس نمادهای معدنی، فلزی و سنگ آهنی اعمال کردند.

بدین ترتیب گل گهر در بین نمادهای این گروه ها با جابه جایی بیش از ۱۰ میلیون سهمی در سقف قیمت ها پیش رفت و خود را به عنوان لیدر بازار معرفی کرد.

چادرملو نیز با پیروی از خواهر دوقلویش روند صعودی قیمت ها را در پیش گرفت و شاهد داد و ستد حدود ۹.۵ میلیون از سهام خود بود. قیمت سهام سایر نمادهای معدنی نیز به تقلید از دوقلوهای سنگ آهنی رو به بالا حرکت کرد.

" فملی" ، " فولاد" و" فخوز" نیز هر کدام معاملات پرحجمی را با رشد قیمت سهام تا دامنه نوسان مثبت حداکثری نظاره کردند. البته در پایان ساعات کاری معاملات روزانه تالار شیشه ای صف های خریداران در نمادهای آنها چندان قابل توجه نبود.

نکته قابل توجه بازار امروز که اهالی تالار شیشه ای به آن اشاره می کنند در خصوص بازگشایی نماد معاملاتی ایران تایر پس از اعلام تعدیل پیش بینی سود سهام سال مالی ۹۲ بود.

اهالی تالار در خصوص" پتایر" به روند توقف و بازگشایی این نماد و نیز زمان انتشار اطلاعات عملکردی آن اشاره می کنند. چراکه نماد مذکور در تاریخ ۹۲.۱۱.۳۰ در حالی متوقف شد که مورخ ۶ اسفند ماه همان سال با ارایه اطلاعات مالی جدید و بازدهی حدود ۴۰ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت؛ اما قضیه به همین جا ختم نشد و فردای آن روز دوباره نماد مذکور در حالی متوقف گردید که امروز این سهم دوباره پس از تعدیل سود برآوردی سال مالی ۹۲ به تابلوی معاملات بازگشت و این بار بازدهی بیش از ۷۲ درصدی را عاید سهامداران خود کرد.

اما این نکته ذهن اهالی تالار را به خود مشغول ساخته که آیا مگر طی یک روز صورت های مالی شرکتی می تواند تا این اندازه تغییر کند که منجر به توقف نماد یک روز پس از بازگشایی آن گردد.

به اعتقاد فعالان بازار این امر تنها می تواند نشان دهنده عدم ارایه به موقع و صحیح اطلاعات شرکت ها به سرمایه گذاران و سهامداران باشد. هرچند از جمله چنین اتفاق هایی در بورس کم نبوده و در نماد" شرانل" نیز نظیر آن را می توان دید.

از دیگر اخبار امروز تالار شیشه ای در خصوص یکی از پرحاشیه ترین شرکت های بورس یعنی پست بانک است که پس از تغییر اخیر در مدیریت آن، اعلام شده این شرکت قصد دارد دو مجمع عقب مانده خود مربوط به سال های مالی ۸۹ و ۹۰ را در روز ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار کند. این در حالی است که" وپست" باید در اسرع وقت برای تصمیم گیری پیرامون موضوع افزایش سرمایه و نیز برگزاری مجمع عادی سالیانه سال مالی ۹۱ خود تا پایان تیر ماه سال جاری اقدامات لازم را به عمل آورد.

در مجموع بازار امروز در فاز استراحتی خود به پایان رسید و شاخص کل در حالی در کانال ۴۴ هزار واحدی در نوسان بود که دیروز توانست خود را به ارتفاع ۴۵ هزار واحدی برساند.

اما یکی از مهمترین اخباری که امروز موج نگرانی را در دل سهامداران و سرمایه گذاران به راه انداخت و در کنار شناسایی سود توسط برخی معامله گران بازار سهام موجب تشدید روند منفی در بورس گردید، حمله موشکی اسراییل به سوریه بود که طبق گفته شبکه های خبری این کشور، وقوع یک رشته انفجارها طی صبح امروز در دمشق بود که هدف آن یک مرکز تصمیمات علمی در پایتخت این کشور اعلام شده است.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در شرایط فعلی روند مثبت قیمت ها را در سه سررسید فعال خود پیگیر بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل تیر ماه ۹۲ با رشد ۱.۱۱ درصد افزایش به یک میلیون و ۴۳۵ هزار تومان رسیده است.

هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار آزاد به بهای یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان خرید و فروش می شود. هر دلار نیز هم اکنون در محدوده ۳۵۶۵ تومانی مورد معامله قرار گرفته است.