به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اشکان ناظمی - مدیر عامل شرکت دی - یکی از پیمانکاران ساخت قطعه چهار آزادراه تهران – شمال گفت: ساخت قطعه یک آزادراه تهران – شمال از منطقه همت تا دوآب شهرستانک توسط شرکت چینی STA با حجم ریالی ابتدایی ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شده که در حال حاضر با توجه به مشکلات معارضان و گذشت زمان، این رقم دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی پیش بینی کرد: کار ساخت قطعه یک آزادراه تهران – شمال نیمه دوم سال آینده پایان یابد.

ناظمی افزود: در قطعه دو آزادراه تهران – شمال از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله تنها ساخت تونل ۳۶۰۰ متری البرز در حال انجام است و هیچ اقدام دیگری در این مسیر صورت نگرفته است. منطقه سه نیز که تا پل زغال ادامه دارد به علت مشکلات مالی ایجاد حرکت اجرایی در آن انجام نشده است.

مدیر عامل شرکت دی با یادآوری افتتاح قطعه چهار آزادراه تهران – شمال گفت: کار زیرسازی هشت کیلومتر از ۲۱ کیلومتر قطعه چهار آزادراه تهران - شمال توسط شرکت ما انجام شد.

وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که قطعه چهار آزادراه تهران - شمال که با وجود تمام کمبودها افتتاح شد، چه زمانی تکمیل می شود؟ گفت: در بخشی از مسیر آسفالت ریزی با سه لایه انجام نشده و همچنان برق در این قطعه وجود ندارد و نمی توان از روشنایی آن استفاده کرد.

ناظمی افزود: در بیشتر پروژه های آزادراهی در کشور آسفالت ریزی لایه سوم پس از گذشت چند ماه از افتتاح صورت می گیرد تا با گذشت اتومبیل از روی دو لایه آسفالت دیگر بتوان مشکلات آن را برطرف کرد و پس از آن آخرین لایه آسفالت را انجام داد.

او خاطرنشان کرد: کارفرما ۵۸.۵ میلیارد تومان به شرکت دی در بخشی از آزادراه تهران- شمال پرداخت کرده است.

ناظمی درباره هزینه کرد شرکت دی در قطعه چهار آزادراه تهران – شمال گفت: از سال ۷۶ تا سال ۸۹ معادل ۱۲۰ میلیارد تومان و از سال ۸۹ تا سال گذشته ۹۳ میلیارد تومان دیگر توسط این شرکت در قطعه چهار هزینه شده است.

این پیمانکار در بیان دلایل طولانی شدن ساخت قطعه چهار آزادراه تهران – شمال به آزادسازی اراضی مسیر اشاره و اظهار کرد: ۵۲۹ ملک در این پروژه ارزیابی شد که ۷۳۲ هزار متر مربع مساحت داشتند و باید آزادسازی می شدند.

مدیر عامل شرکت دی با بیان این که شرایط اقلیمی و بارش های متعدد در منطقه و نیز دور بودن منابع تامین مصالح از کارگاه از دیگر دلایل تاخیر در ساخت آزادراه بودند، گفت: محور قدیمی چالوس ترافیک زیادی دارد و به این دلیل اجازه حرکت ماشین آلات ساخت راه در ساعت های مختلف را غیر ممکن می کرد.

وی از طراحی چینی ها برای قطعه چهار آزادراه تهران – شمال با عنوان طراحی غیر دقیق نام برد و گفت: چینی ها از سوی کارفرما برای طراحی این بخش از آزادراه انتخاب شده بودند اما پس از سال ۸۹ و مشخص شدن مشکلات موجود در این زمینه از مشاور ایرانی استفاده شد.

ناظمی افزود: رانش های کوه به دلیل نبود کارهای ژئوتکنیک دقیق از سوی چینی ها اتفاق می افتاد در حالی که قابل پیش بینی بود.