نهاوندیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نتایج دیدار خود با اتحادیه بانکداران سوئیس گفت : این دیدار به دعوت رئیس جمهور سوئیس در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : رئیس جمهور سوئیس پیشنهاد کرد برای گسترش همکاریهای بانکی ، بانکهای سوئیس را برای همکاری با ایران متقاعد کنیم .

وی گفت : در این دیدار مباحث عمومی و جزئیات کارهای بانکی مطرح شد .

نهاوندیان افزود : در حدود 11 ماه پس از اجرای برجام بانکهای سوئیس تاکنون 8 میلیارد دلار عملیات بانکی با ما داشته اند .

وی گفت : تلاش می کنیم جهت این همکاریها به سمت فاینانس و تامین مالی طرح ها باشد .

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی داده های داخلی باید حداکثر باشد گفت : در عین حال نیاز به فاینانس های داخلی و خارجی برای طرح ها وجود دارد .

وی افزود : در بازار جهانی بانکها و صندوق هایی وجود دارند که در پی سرمایه گذاری در مناطق سود ده هستند که ایران زمینه پررغبتی بر آنهاست .

نهاوندیان گفت : آنها می دانند که سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی ایران سود آوری مطمئنی برای آنها دارد .

وی افزود : برجام انجام شده است اما باید برای جوش خوردن معاملات اغنای متقابل و مذاکرات جدی و نزدیکی انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : بانکهای سوئیس 15 سال جریمه آمریکاییها را به همراه داشته اند و انواع و اقسام نظارت ها و مقررات سنگین بر آنها اعمال شده است .

وی گفت : دو بانک بزرگ سوئیس در این باره جریمه های میلیارد دلار پرداخت کرده اند .

نهاوندیان افزود : 110 بانک سوئیس درگیر مقررات آمریکاییهاست و سیاست ارعاب و تهدید آمریکاییها این بانک ها را در رابطه با ایران محتاط کرده است .

وی گفت : روحیه تجاوزگری و خصمانه آمریکا در خیلی جاها خود را نشان داده است .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : دیدار با اتحادیه بانکداران سوئیس فرصتی برای توضیح و تبیین مفاد و مطالب برجام برای آنها بود .

وی گفت : یکی از ضررهای دوره تحریم عقب افتادن صنعت بانکداری کشور از دنیا بود البته مسائل داخلی مالی نیز بر آن افزوده شده است .

نهاوندیان افزود: به اتحادیه بانکداران سوئیس گفتیم بانک های ایران تمایل دارند در سوئیس شعبه ایجاد کنند و این کار مشکل شما را برای کار کردن با آنها حل می کند .

وی گفت : برخی بانک های کشور در لندن و فرانکفورت بر اساس استانداردهای بانک های اروپایی شعبه دارند و فعال هستند .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : سوئیسی ها از این راهکار استقبال کردند و مقامات دولتی این کشور نیز گفتند با نظر مثبت این موضوع را دنبال می کنند .

نهاوندیان گفت : آنها سوالهایی درباره بانک های کشورمان داشتنند که پیشنهاد کردیم گروه کاری بین نظام بانکی ایران و نظام بانکی سوئیس ایجاد شود و با این کار سرعت تغییر شرایط افزایش خواهد یافت .

وی با بیان اینکه نباید انتظار داشت با برجام همه مشکلات به جای مانده از تحریم ها حل شده باشد گفت : تحریم یک تصمیم سیاسی بود اما آثار اقتصادی بسیاری داشت .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : اکنون تحریم فرو ریخته است اما باید آثار اقتصادی آن باید رفع شود و برای این کار باید مذاکره کرد .

وی امضاء توافقنامه اخیر برای خرید هواپیمای بوئینگ را توفیق حقوقی و عملیاتی بزرگی دانست .

وی با بیان اینکه خوی تجاوزگری و رویکرد خصمانه آمریکا نسبت به ایران سر جایش هست گفت : برجام مذاکره با آمریکا برای حل مسائل ایران وآمریکا نبود و جمهوری اسلامی ایران تصمیمی نگرفته است که برای حل مسائل خود با آمریکا با این کشور مذاکره کند .

وی گفت : در این باره آمریکایی ها باید گامهای بسیاری بردارند تا مسئولان کشورمان بپذیرند موضع خصمانه و دشمنی آمریکاییها با ایران به پایان رسیده است .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : همه حرفها درباره نیات نظامی برنامه هسته ایران دروغ بوده است .

وی با بیان اینکه آمریکا باید متعهد به تعهدات خود در برجام باشد گفت : مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم های ایران اگر اجرایی شود نقض فاحش برجام است .

نهاوندیان افزود : در میدان اقتصاد باید منافع خود را دنبال کنیم و نباید به آمریکاییها امید داشته باشیم .

وی گفت : در دنیا شرکت های بسیاری وجود دارند که می خواهند با ایران کار کنند اما ما گامهای بیشتری برای متقاعد کردن آنها که کار اقتصادی با ایران مانع حقوقی ندارد برداریم .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : در کنار دیپلماسی سیاسی به یک دیپلماسی فعال اقتصادی نیاز داریم و این فقط کار دولتمردان نیست بلکه هر صاحب صنعت ، رسانه و فعال اقتصادی باید این کار را انجام و جلوه سودآور آینده اقتصادی ایران را به جهانیان نشان دهد .

وی گفت : تصویب تمدید تحریم های ایران توسط کنگره آمریکا که با فشار صهیونیست ها انجام شد تلاش می کرد فضای خوب و مثبتی را که نسبت به اقتصاد ایران در دنیا ایجاد شده است مخدوش کند .

وی افزود : بر این اساس هیات های مختلفی از کشورمان به کشورهای دیگر سفر کردند که این واقعیت را نشان دهند که آینده وضع اقتصادی کشور روشن و خوب است .

نهاوندیان گفت : اتحادیه اروپا نگرانی جدی در مورد نتایج اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد و نگرانی نخست آنها امنیتی است .

وی ادامه داد : اروپاییها نگرانی تجاری به این مسئله نیز دارند زیرا نگاه حمایت گرانه در آمریکا بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد .

نهاوندیان گفت : اگر انتخابات اخیر آمریکا آغاز جریان افراطی در آمریکا باشد ، رابطه با ایران که در نگاه اروپایی ها پس از برجام به یک فرصت تبدیل شده بود جایگاه بهتری می یابد .

وی افزود : باید شرایط مساعد کنونی رابطه با اروپا را به توافق و قرارداد تبدیل کنیم زیرا هر گونه قرارداد فاصله اروپا از آمریکا در رابطه با ایران را بیشتر می کند .

وی گفت : همگرایی دروغینی که در تحریم ها با تلاش آمریکاییها و صهیونیست ها میان آنها و اروپاییها شکل گرفته بود در برجام شکست وبا رویکرد آینده آمریکاییها فاصله اروپایی ها با این کشور بیشتر می شود .

نهاوندیان درباره روابط با سوئد نیز گفت : قطع نشدن برخی سرمایه گذاریهای این کشور در ایران در دوره تحریم ویژگی ستودنی سوئد است .

وی گفت : سوئدی ها روابط خود را در خودرو سازی قطع نکردند همکاریهای بانکی آنها در آن دوره کم و بیش وجود داشت .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : اکنون سوئدی ها می گویند ما ثمر استقامت خود را در دوران تحریم می بریم و سفارشهای سرمایه گذاری ما در ایران دو برابر شده است .

وی گفت : آنها که در گذشته اتوبوس های اسکانیا را در کشور می ساختند اکنون با افزایش سرمایه گذاری در مورد ساخت کامیون نیز فعال اند .

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود : سوئدی ها در صنایع دارویی ، نرم افزاری و صنایع دانش بنیان زمینه های بسیار گسترده تری در ایران دارند .

وی گفت : همه صنایع سوئد ابراز تمایل بسیار دارند که روابط آنها با ایران گسترش یابد .

نهاوندیان در عین حال گفت : اکنون همه می دانند کار با ایران به معنای مشارکت ، سرمایه گذاری ، انتقال فناوری و کمک به بازارهای صادراتی است .

وی گفت : کار بانکی که بین ایران و سوئد برقرار بود به روند خود ادامه می دهد اما به آنها پیشنهاد کرده ایم که بانکهای بزرگ این کشور نیز وارد عرصه شوند .

او با بیان اینکه بانک مرکزی کشورمان در سوئد حسابی باز نکرده بود گفت : زمانی که باز کردن حساب به وسیله این بانک در سوئد مطرح شد با استقبال آنها روبرو گردید و این کار در هفته های آینده انجام می شود .

نهاوندیان افزود : صندوق بیمه صادراتی سوئد تصمیم گرفته است هر گونه سرمایه گذاری و معامله کارفرمایان سوئدی در ایران را پوشش بدون سقف بیمه ای دهد .

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دغدغه دولت اشتغال اما بازار کار نتوانسته است به میزان عرضه تقاضای کار ایجاد کند گفت : بین یک واقعیت اقتصادی با احساس آن تفاوت وجود دارد .

وی افزود : برای تحلیلگری که می خواهد برای آینده برنامه ریزی کند توجه به واقعیت و احساس اقتصادی مهم است .

نهاوندیان گفت : در واقعیت در سه سال گذشته به طور میانگین بیش از 700 هزار نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شده اما این به معنای کاهش نرخ بیکاری نبوده است .

وی افزود : ورودیهای بازار کار رشد بیشتری از شاغلان جدید داشته اند .

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره طرح دولت برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط که با مشکل نقدینگی روبرو هستند افزود : بانک مرکزی اعلام کرده است هر مقدار که واحد های تولیدی برای رفع مشکل نقدینگی تسهیلات نیاز داشته باشند به آنها پرداخت می کنند و تعداد این تسهیلات سقف ندارد .

نهاوندیان گفت : البته تسهیلاتی که باز گردد و قرض الپس نده نباشد .

وی افزود : بیش از 50 درصد واحدهایی که کارگران آنها با این طرح دوباره مشغول به کار شده اند پیش از سه سال گذشته تعطیل شده بودند .

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت : شرکت های دانش بنیان یکی از جاههایی است که می تواند در اشتغال نیروهای تحصیلکرده موثر باشد .

وی گفت : قرار بود یک میلیارد دلار به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یابد اما این عملی نشد و دولت یازدهم با وجود همه محدودیت ها بیشتر این پول را تامین کرد .

نهاوندیان درباره اینکه آیا تغییر و تحولی در گروه اقتصادی دولت ایجاد می شود یا خیرافزود : تصمیم گیری درباره مسئولان تابع عوامل مختلفی است و هر زمان لازم باشد رئیس جمهور تصمیم لازم را می گیرد .

وی گفت : گشایش در صنعت نفت ، گاز ،طرح های وزارت نیرو و آب آثار و جلوه های غیر قابل انکاری است که بخش به بخش شاهد حرکت رو به جلو و جهش بوده ایم .

رئیس دفتر رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد : نرخ رشد اقتصادی 5 درصدی که امسال شاهد آن خواهیم بود به پایداری برسد .

وی گفت : روند در مسیر درستی قرار دارد اما باید به سرعت آن افزود و بنای کار باید بنای هم افزایی باشد و از واگرایی ، طرد ، حذف و برچسب زدن به افراد و حیدری و نعمتی کردن آنها پرهیز کرد زیرا از این مسئله سودی نبرده ایم .