صد و هفتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در شرایطی برگزار می شود که اعضای این سازمان در نشست اواخر سپتامبر (هفتم مهر) در الجزیره برای کاهش تولید نفت به سقف 32 میلیون و 500 تا 33 میلیون بشکه درروز به توافق رسیدند.

 

قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه (پنجم آذر) و در آستانه نشست اعضای اوپک با 34 سنت کاهش به 44 دلار و 88 سنت برای هر بشکه رسید.

 

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز یکشنبه (هفتم آذر) بر پایبندی ریاض بر موضع خود درباره توافق الجزیره تاکید کرد و گفت: توافق کاهش تولید نفت به روند توازن بازار سرعت می بخشد.

 

وی در ساختمان مرکزی شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به خبرنگاران گفت: من بر این باورم که بازار نفت حتی در صورت مداخله نکردن تولید کنندگان نفت در آن، در سال 2017 متوازن خواهد کرد.

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان نشست 171 اوپک نشست سختی خواهد بود و اعضای اوپک با پایبندی به توافق الجزیره و اجرای آن می تواند قیمت نفت را به محدوده 50 تا 55 دلار برای هر بشکه برسانند.

 

14 عضو اوپک هم اکنون 33 میلیون و 600 هزار بشکه درروز تولید می کنند که برای رسیدن به توافق الجزایر باید یک میلیون و 100 هزار بشکه از این میزان کاهش یابد.