دولت‌های مختلف در ایران تلاش داشته‌اند طرح‌هایی در راستای خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه از جمله کم درآمد‌ها اجرا کنند. این طرح‌ها هر چند در مواردی به خانه‌دار شدن شهروندان منجر شده، اما یا آن فراگیری لازم را نداشته است تا جامعه را از اجرای طرح‌هایی تازه بی‌نیاز کند یا به دلیل افزایش جمعیت و احتیاج بیشتر به خانه‌های مسکونی بار دیگر نیاز بوده است طرح‌هایی در این راستا اجرا شود. این در حالی است که برخی آمار منتشر شده درباره حاشیه نشینی و بد مسکنی نگران کننده است. مرداد امسال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که آنچه در حال حاضر بیشترین اهمیت را دارد بهبود شاخص کیفیت زندگی است، زیرا بر اساس بررسی‌ها هنوز در ایران وضعیت مسکن 19 میلیون نفر مثبت ارزیابی نمی‌شود. به نظر می‌رسد در اجرای طرح مسکن اجتماعی بیش از هر چیز بی‌خانمان‌ها در کانون توجه باشند، حال آنکه باید فکری هم برای بد مسکن‌ها کرد.

دلایل ادامه رکود مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هدف دولت این است که بدون افزایش قیمت شدید از دوره رکود خارج شویم گفت: شاید برای طولانی‌تر شدن دوره رکود مسکن مورد انتقاد قرار بگیریم اما هدف دولت این است که مردم بدون هیچ زیانی شاهد خروج رکود باشند و قیمت‌ها افزایش جهشی نداشته باشد. به گزارش ایلنا، حامد مظاهریان افزود: سیاست دولت زمانی موفق عمل می‌کند که مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود.باید به سر به‌ سری موجودی مسکن و تعداد خانوار برسیم.او با اشاره به یکی از علت‌های افزایش دوره رکود مسکن اظهار داشت: واقعیت این است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و یکی از سیاست‌های دولت یازدهم هم افزایش قدرت خرید مردم بود که توانستیم سقف تسهیلات برای خرید مسکن را از 35 میلیون تومان به 160 میلیون تومان برسانیم.مظاهریان افزود: در حال حاضر متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم به اندازه دو برابر سپرده خود پس از یک سال تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند و نرخ سود این تسهیلات کمترین نرخ سود بانکی در کشور است.

آماری از خانه‌های خالی

معاون وزیر راه گفت: در حال حاضر آمار خانه‌های خالی در تهران به 200 هزار واحد کاهش پیدا کرده است و این تعداد خانه‌های خالی به این معنا است که خانه‌های واقعی در دولت قبل ساخته نشده است. در حال حاضر خانه‌های لوکس بالای یک میلیارد تومان در تهران خالی مانده‌اند و از آنجا که قدرت خرید مردم پایین است این خانه‌ها سال‌های آینده هم خالی خواهند ماند. او با بیان اینکه آمار خانه‌های خالی در کرج به چیزی حدود 450 هزار واحد می‌رسد، عنوان کرد: سرمایه‌ها درخانه‌های خالی حبس شده است و طبق برآوردهای یکی از اقتصاددان‌های کشورمان سرمایه حبس شده در خانه‌های خالی چیزی حدود 20 میلیارد دلار یعنی معادل 70 هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد در سال‌های قبل سیگنال اشتباه به بازار داده‌اند.او با بیان اینکه رکود مسکن در تهران عمیق‌تر است گفت: از آنجایی که خانه‌های لوکس در تهران بیشتر است می‌توان گفت رکود در بازار مسکن تهران بیشتر از سایر شهرها است به طوری که در شهری مانند یزد به ازای هر صد خانه صد خانوار داریم یعنی به آمار سربه‌سری موجودی مسکن و تعداد خانوار رسیده‌ایم.مظاهریان با بیان اینکه سیاست دولت یازدهم در راستای تعقیب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحریک هم‌زمان طرف عرضه و تقاضا است گفت: ما به بازار این علامت را می‌دهیم که خانه‌های لوکس ساخته نشود و سازندگان خانه‌های زیر صد متر را که متناسب با نیاز واقعی است بسازند. مظاهریان درباره قانون پیش‌فروش مسکن هم بیان کرد: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی این است که بازار شفاف شود و زمانی می‌توان قانون پیش‌فروش را به اجرا رساند که بازار شفافی داشته باشیم. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون پیش‌فروش توسط مجلس به تصویب رسید و هدف از قانون این بود که به خریدار این اطمینان را بدهند که فروشندگان کاذب نیستند اما معتقدند در این قانون سخت گیری‌هایی برای فروشندگان اعمال شده است و سرمایه‌گذاران را از اینکه درگیر مسائل حقوقی شوند ترسانده است.

تامین مسکن کم‌درآمد‌ها

مظاهریان با اشاره به اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: مسکن اجتماعی هم بخشی از مسکن مهر و در راستای اجرای ماموریت دولت برای تامین مسکن قشرهای کم‌درآمد است قرار بر این است که از تجربه‌های گذشته در مسکن اجتماعی استفاده کنیم و اقتصاد مقاومتی هم همین است که از امکانات داخل برای بومی‌سازی اقتصاد استفاده کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت یازدهم می‌توانست در ابتدای کار خود طرح مسکن اجتماعی را شروع کند اما معتقد بودیم باید طرح مسکن مهر که تعهد دولت است را در ابتدا به سرانجام برسانیم.او با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در اجرای مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده است ادامه داد: سیاست ما این است که دسترسی به مسکن را برای اقشار ضعیف فراهم کنیم نه اینکه دولت وارد امر خانه‌سازی شود. مظاهریان گفت: یکی از برنامه‌های ما در طرح مسکن اجتماعی این است که برای دهک‌های یک جامعه خانه‌های استیجاری فراهم کنیم به این معنا که دولت تا 70 درصد اجاره خانه دهک‌های کم‌درآمد را بپردازد.او با تاکید بر اینکه اجرای طرح مسکن اجتماعی بستگی به بودجه دولت دارد گفت: در حال حاضر مسکن اجتماعی را شروع کرده‌ایم و متولی این پروژه بنیاد مسکن است و توافق خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون برای فراهم آوردن 125 هزار واحد مسکونی برای اقشار ضعیف انجام شده است.