محمد اکبرنیا مدیرکل کاریابی‌های وزارت کار، با اشاره به آخرین اطلاعات آمار از وضعیت کارجویان در کشور اظهار داشت: در ۷ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۳۵۰ هزار نفر جویای کار در موسسات مشاوره شغلی و کاریابی ثبت‌نام شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد بیش از ۱۱۰ هزار نفر را زنان و بیش از ۲۴۱ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند که هر کدام این افراد با مهارت‌های مختلف و مدارک تحصیلی از بی‌سوادان گرفته تا فوق لیسانس و بالاتر تشکیل می‌شوند.

اکبرنیا با بیان اینکه از میان ثبت‌نام شدگان مرد، ۷ هزار و ۵۵۲ نفر فوق‌لیسانس و بالاتر و ۴۶ هزار و ۸۰۶ نفر لیسانس و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز فوق دیپلم داشته‌اند، گفت: در این خصوص بیش از ۱۹۱ هزار نفر از مردان بدون مهارت و بیش از ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر دارای مهارت بودند که به فرصت‌های شغلی اعلام شده، معرفی شده‌اند.

مدیرکل کاریابی‌های وزارت کار با اعلام این خبر که از میان ۱۱۰ هزار نفر از زنان جویای کار ثبت‌نام شده بیش از ۹ هزار نفر دارای مدارک فوق‌لیسانس و بالاتر بوده‌اند، گفت: از این تعداد ۸۴ هزار و ۴۰۰ نفر بدون مهارت بوده و عمده ثبت‌نام شدگان در محدوده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بوده‌اند.

وی افزود: در مجموع ۹۲ هزار و ۸۴۳ نفر از میان مردان و زنان ثبت‌نام شده به کار گمارده شده‌اند که عمدتا از افراد بدون مهارت و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند.

اکبرنیا در پاسخ به این سوال که بیمه بیکاری افراد تعدیل شده از بنگاه‌های تولیدی در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: روند ثبت‌نام بیکاران در دو مرحله به صورت واگذاری حضوری و الکترونیکی انجام شد که هم اکنون تمام امور از زمان ثبت‌نام در دفاتر کاریابی تا دریافت مقرری بیکاری به صورت سامانه انجام می‌شود.

وی افزود: در ماه گذشته دو استان البرز و قزوین پس از دریافت مدارک و بارگذاری در سامانه به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کردند و سامانه‌ای هم برای حضور و غیاب افراد بیکار تعریف شده تا بر مبنای آن شغل مناسبی برایشان پیدا شود.

مدیرکل کاریابی‌های وزارت کار در این باره توضیح داد: افراد بلافاصله بعد از دریافت مقرری بیکاری در لیست جویندگان کار قرار گرفته و مشاغل مرتبط به مهارت‌هایشان جستجو می‌شود تا بلافاصله مشغول به کار شده و مقرری‌شان قطع شود.

وی با اعلام خبر دیگری مبنی بر اینکه هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند گفت: این اطلاعات به استناد به اعلام سازمان تامین اجتماعی است که مورد تایید قرار گرفته است.

اکبرنیا در توصیه‌ای به کارجویان گفت که تنها از طریق کاریابی‌های دارای مجوز اقدام کنند و فریب کاریابی‌های غیرمجاز و تقلبی را نخورند.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه دریافت شده از کارجویان برای ثبت‌نام در سامانه کاریابی‌ها چه میزان است گفت: طبق قانون برای ثبت‌نام اطلاعات ۱۵۶ هزار تومان دریافت شده و در ادامه در صورت معرفی کارجو به کارفرما و عقد قرارداد یکساله ۵۰ درصد از حداقل مزدش به کاریابی پرداخت می‌شود.

اکبرنیا با اشاره به اینکه به ازای هر یک سال قرارداد ۵۰ درصد از حداقل حقوق کارگر به کاریابی پرداخت می‌شود گفت: اگر فردی قرارداد ۶ ماهه منعقد کند نصف ۵۰ درصد از حداقل حقوق را به کاریابی خواهد پرداخت بنابراین اگر حداقل حقوق ۸۱۲ هزار تومان باشد، ۴۰۶ هزار تومان در صورت قرارداد یکساله به کاریابی پرداخت می‌شود و اگر قرارداد ۶ ماهه باشد کارمزد کاریابی ۲۰۳ هزار تومان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع نمایشگاه‌های کار در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با همکاری دانشگاه‌ها اقدامی آغاز شده تا نمایشگاهی با عنوان کار برگزار شود تا فارغ‌ا لتحصیلان با کاریابی‌ها و اطلاعات بازار کار کشور بیشتر آشنا شوند.

این مقام مسئول وزارت کار افزود: با همکاری انجمن صنفی کاریابی‌ها، کاریابی‌ها، ادارات کار استان‌ها با دانشگاه امیرکبیر توافقی شده تا نمایشگاهی با همین عنوان در تهران برگزار شود.