محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های نظام تامین مالی در کشور گفت: فقدان نقدینگی یکی از مهم ترین مشکلات پیش رو  واحد های تولیدی و صنایع کوچک است و در این خصوص نظام بانکی باید سرعت انطباق خود را با شرایط حاکم کشور هماهنگ کند.

وی در خصوص تاثیر سود تسهیلات بر تولیدات داخلی گفت:‌ باز پرداخت تسهیلات آن هم با سودهای چند برابر به دلیل نبود نقدینگی کافی در شرایط رکود به کاهش تولید،‌ تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی منجر شده است.

فرهنگی افزود:‌ سیاست های کلان اقتصادی و نحوه نظارت دولت بر بانک ها و موسسات تامین کننده مالی واحدهای تولیدی باید به گونه ای باشد که از سو استفاده های احتمالی در این بخش ممانعت شود.

تولیدات داخل قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند

شهباز حسن پورعضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فقدان نقدینگی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ایجاد رکود و نبود بستر مناسب فعالیت واحدهای کوچک زودبازده با اشتغال زایی بالا است.

وی افزود: نرخ تسهیلات مانعی بر سر راه واحد های تولیدی است که با رفع آن تعطیلی و ورشکستگی این واحد ها روند نزولی به خود می گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت : تحت تاثیر این امر و نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی بسیاری از تولیدات داخلی قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند و این موضوع موجب شده تا کشور به یک بازار مصرفی برای سایر کشور ها تبدیل شود.