حمیدرضا رضایی با اشاره به این که یکی از مشکلات کنونی اقتصاد و بازار سرمایه کشور موضوع تک نرخی شدن ارز است گفت: بر این اساس مسئولین باید فکری برای حل اختلاف میان نرخ ارز در مراجع رسمی و نرخ ارز در بازار آزاد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر با توجه به اجرایی شدن برجام و اقبال سرمایه گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد کشور باید ارز، به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در این زمینه تک نرخی شود.

وی در خصوص تاثیر ثبات و چند نرخی بودن ارز بر بازار سرمایه نیز اذعان داشت: یکسان‌سازی نرخ ارز می تواند از این جهت به افزایش حجم سرمایه گذاری خارجی در بورس منجر شود که تکلیف سرمایه گذاران برای برآورد نقدینگی خود جهت سرمایه گذاری در بنگاهها مشخص می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر شفافیت اطلاع‌رسانی و بهبود وضعیت گزارش دهی شرکتهای پذیرفته شده در بورس هم می تواند یکی از ثمرات تک نرخی شدن ارز برای بازار سرمایه و معاملات بورس باشد.

وی تصریح کرد: همچنین اثرات تک نرخی شدن ارز را می توان به روشنی در صورت‌های مالی بنگاه‌ها دید که این موضوع می تواند یکی از ریسک های اصلی شرکتها را بویژه بنگاههای صادرات و واردات محور را کاهش دهد.

رضایی همچنین سفته بازی را یکی از مشکلات چند نرخی بودن ارز برشمرد و افزود: با تک نرخی شدن ارز این مشکل اقتصاد، صنایع و بازار سرمایه کشور تا حدودی کمرنگ خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که ارز در کشور تک نرخی شود انگیزه ای برای ورود نقدینگی و سرمایه برای کسب سود در این بازار دیگر وجود نخواهد داشت و بر این اساس با توجه به این که سایر بازارها در کشور در رکود هستند و سود چندانی را نصیب سرمایه گذاران نمی کنند بنابراین انتظار می رود بخشی از نقدینگی جامعه پس از تک نرخی شدن ارز وارد بازار سهام شود.

وی در خصوص تاثیر چند نرخی بودن ارز بر ورود سرمایه خارجی نیز گفت: در صورتی که ارز چند نرخی باشد نمی توان پیش بینی درستی از نرخ آن در آینده داشت و از سوی دیگر عدم ثبات در بازار ارز هم می تواند چشم انداز ورود سرمایه خارجی به کشور را با ابهام مواجه کند.