قانون تأسیس بورس اوراق بهادار در تهران برای اولین بار در سال 1345 به تصویب رسید و این بازار به طور رسمی فعالیت خود را از بهمن ماه 1346آغاز کرد.

با گذشت زمان موضوع بازنگری مقررات بازار سرمایه در جهت کنار گذاشتن قانون قدیمی و تصویب قوانین جدید مطرح شد که این امر در آذرماه 1384 به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

اما امروزه برخی از فعالان بازار سهام بر این باورند بورس تهران دارای مشکلات ساختاری است و دولت باید برای اصلاح قوانین و مقررات موجود در بخش چاره ای بیندیشد تا بازار سرمایه کشور زمینه مناسب‌تری برای رشد، توسعه و پذیرش سرمایه‌های جدید داشته باشد.

در همین رابطه مجتبی جهانگیری یک فعال بازار سرمایه اظهار داشت: موانع متعددی در بورس تهران حکم فرماست که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، مواردی مانند حجم سهم های شناور و مبنا که البته این مشکلات می تواند به دلیل وجود سرمایه گذاران غیر حرفه ای در بازار سهام باشد و شاید برداشت دامنه نوسان و حجم مبنا اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: موضوع مهمی که  کمتر به آن توجه شده, بحث فرهنگ سرمایه گذاری در عموم جامعه است؛ بیشتر سرمایه گذاری ها در حوزه بانکی  انجام می شود در حالی که بانک ها فلسفه جداگانه ای دارند تخصیص منابع بانکی به صورت وام های خرد است و  باید وام ها و تامین مالی های کلان از طریق بورس در قالب ابزارهای بدهی که شرکت ها منتشر می کنند مانند اوراق مشارکت و...انجام شود.

جهانگیری در ادامه گفت: علاوه بر رفع محدودیت های موجود در معاملات بازار سرمایه انتظار می رود رئیس جدید سازمان بورس به پروژه های کلان  این بازار در قالب تامین مالی بیشتر توجه کند.

**نگرانی های اخیر فعالان بازار سهام

در این راستا امیرعلی قنبری, یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر سه مسئله مهم سبب نگرانی سهامداران شده که یکی از آنها افزایش شدید عرضه اولیه و حجم بازار  است.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی دو سال اخیر شرکت های زیادی وارد بازار سهام شدند و عرضه اولیه متعددی توسط سهامدارن شکل گرفت به همین دلیل، عمده عرضه کننده ها از بازار خارج بوده و این امر موجب کاهش نقدینگی در بازار شده و در طی این دو سال هیچ صندوق سرمایه گذاری جدیدی به ثبت نرسیده و از طرفی شرکت های سرمایه گذاری بزرگ نیز افزایش سرمایه خاصی نداشته اند نقدینگی جدیدی به بازار وارد نشده و حجم بی سابقه عرضه اولیه تناسبی با ورود نقدینگی جدید نداشته و این امر به رکود بورس دامن زده است.

قنبری عنوان کرد: دومین موضوع این است که در طی یک سال اخیر شاهد افشای اطلاعات مهم شرکت ها قبل از انتشار در سامانه کدال آن هم به دست افرادی خاص بودیم، این امر موجب بی اعتمادی شدید سرمایه گذاران شد از طرف دیگر اطلاعات معاملات افراد از طریق برخی از کارمندان سازمان به بیرون درز پیدا می کند که بارها و بارها فعالان بازار به این امر اعتراض کرده اند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: سومین موضوعی که باید به آن پرداخت طولانی بودن توقف نمادهاست متاسفانه روند توقف نمادها و بازگشایی آن ها در بعضی از موارد تبدیل به یک فرایند طولانی شده که این ریسک بزرگی برای فعالان بازار سرمایه به شمار می رود.