این روزها شنیدن اینکه هزینه بالای یک عمل جراحی باعث شود تا خانواده ای نتواند عزیزش را روانه بیمارستان کند کم و بیش در بین دوستان و اطرافیان به گوش می‌رسد.

کسانی که به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌هایی که به قول مسئولان «دیگر کمرشکن نیستند» کمرشان زیر بار هزینه خم می‌شود و حاضرند نه‌تنها خانه و فرش زیر پا، بلکه از جان خودشان هم بگذرند و جان خود را فدای بیمارشان کنند تا بلکه چند صباحی هم که شده بیشتر کنارشان باشد.

حکایت، حکایتی واقعی است از فداکاری پدری که حاضر است به خاطر زندگی بخشیدن به دختر 5 سالش از جان خودش بگذرد.

آقای ق. پدر کارگری است که هرچند ابایی از فاش کردن نامش ندارد اما برای اینکه غرورش بیش از این له نشود از عنوان کردنش خودداری می کنیم.

به گفته او دختر 5ساله اش «پریسا» از ابتدای تولد با ناراحتی قلبی سر کرده اما به دلیل هزینه های بالای عملش تاکنون نتوانسته او را درمان کند.

یکبار هم که حالش بسیار وخیم شده در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بستری می شود اما به دلیل هزینه های بالای عمل، او را به خانه برمی گرداند و چشم امید به دست خیرین، دوستان و فامیل می بندد؛ا میدی که تاکنون به سرانجام نرسیده است.

به گفته پزشکان معالج، «پریسا» باید 19 بار عمل جراحی سنگین شود چون علاوه بر پوسیده بودن رگهای خونی قلب، پنج سوراخ قلب هم باید بسته شوند.

هزینه هر عمل جراحی 15 تا 16 میلیون تومان تخمین زده شده که پرداخت این هزینه‌ها، برای پدر شدنی نیست!

آقای ق. که ناامید از همه جا می شود چاره ای جز فدا کردن جان خود برای فرزندش نمی بیند. او که اکنون در شهر جوانرود کرمانشاه زندگی می‌کند و آگهی فروش «کلیه» خود را بر در و دیوار شهر نصب کرده تا شاید با فروش کلیه اش بتواند بخشی از هزینه های عمل فرزندش را بدهد.

وی با امیدی می گوید: «بیمارستان هر روز پیگیره و منتظر تماس ماست تا پریسا را برای بستری ببریم اما پولش را ندارم.»

وی ادامه می دهد: « دو بچه دیگه هم دارم که آنها پسرند. یک کارگر سادم که 53 سالمه ولی درآمد آنچنانی ندارم. روزمُزدم و مگه چقدر میتونم دربیارم. دوبارم کمرمو عمل کردم و نمی تونم خیلی کار کنم پس چاره‌ای ندارم جز اینکه کلیه‌مو بفروشم.»

این پدر از جان گذشته می گوید که بیمه روستایی دارد اما بازهم در پرداخت این هزینه های بالا کمک چندانی نمی کند.

دست‌آخر هم بعد از خدا باز هم چشم امیدش را به دستان خیرینی می بندد که شاید بتوانند کمکش کنند و فرزند خردسالش را به زندگی عادی برگردانند.

پدر فداکار برای درمان فرزندش «کلیه»اش را حراج کرد/ پادرمیانی وزارت بهداشتی‌ها به داد دختر خردسال رسید +عکس

بیمار ناتوان به مددکار اجتماعی بیمارستان مراجعه کند

رضا رضایی مدیرکل بودجه معاونت درمان وزارت بهداشت در این باره به فارس گفت: بعد از طرح تحول سلامت مردم هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنند بسیار کم شده، در بخش بستری 6 درصد و در بخش روستایی 3 درصد شده است. بنابراین هزینه‌ها آن چنان نیست که نتوانند پرداخت کنند یا مجبور به فروش کلیه شوند.

وی ادامه داد: بیمارانی هم که سقف فرانشیز را ندارند بپردازند گفته‌ایم که به مددکار بیمارستان مراجعه کنند و پس از بررسی انجام شده صفر تا صد درصد تخفیف به آنها تعلق می‌گیرد.

رضایی گفت: ما چندین سال است که در بخش روانی،‌ سوختگی و صعب‌العلاج حمایت‌های مالی بسیاری می‌کنیم گاهی حتی اگر بیمارستان توان پرداخت را ندارد ما به بیمارستان بدهکار می‌شویم مگر اینکه بیمار به بخش خصوصی برود.

ابلاغ دستورالعمل حمایتی از بیماران نیازمند

وی با بیان اینکه به تمام دانشگاه‌ها دستورالعمل داده‌ایم که حمایت از بیماران نیازمند را داشته باشند، گفت: ابلاغ شده که اگر بیماری توان پرداخت نداشت پس از بررسی به صورت آبرومندانه به او تخفیف داده شود اما مشکلی که وجود دارد این است که وزارت بهداشت کار بیمه هم انجام می‌دهد.

رئیس اداره بودجه معاونت درمان ادامه داد: بیمه‌ها گاهی این هزینه‌ها را قبول ندارند مثلاً در بخش مسمومیت‌ها می‌گویند اگر فرد خودکشی کرده باشد یا خودش صدمه‌ای به خود زده باشد پوششی نمی‌دهند یا در بخش روانی بستری بیش از 40 روز را حمایت نمی‌کنند.

اما خبر خوش برای پریسا و پدرش!

اما حالا با تمام این اوضاع و احوال و توضیحاتی که وزارت بهداشتی‌ها دادند بالاخره سرنوشت پریسا و درمانش چه می‌شود؟

 خبر خوش این است که با پیگیری های انجام شده معاونت درمان وزارت بهداشت قول مساعد داده است تا به پرونده «پریسا» رسیدگی کند و به این ترتیب هزینه‌های درمانی وی را متقبل شود و این دختر بچه 5 ساله را به صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار دهد.