به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سرمایه گذاران در حال خارج کردن سرمایه های خود از بازار طلا در سریعترین حرکت در طی ۲ سال گذشته و سرمایه گذاری در بازارهای سهام هستند.
موسسه آمریکایی کمبریج اعلام کرد ارزش خالص دارایی های خارج شده از بازار طلا از ۱۰ آوریل تا کنون ۱۱.۲ میلیارد دلار بوده که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می رود و در مقابل ارزش سرمایه های تزریق شده به بازارهای سهام در آمریکا و سایر نقاط جهان به ۲۱.۲۵ میلیارد دلار رسیده است.


بر اساس این گزارش بانک های مرکزی کشورهای مختلف در این میان بیشترین زیان را از افت قیمت طلا متحمل شده اند. کاهش ارزش طلا موجب پایین آمدن ۵۶۰ میلیارد دلاری ارزش دارایی های این بانک ها شده است.

شورای جهانی طلا برآورد کرده است بانک های مرکزی جهان ۳۱۶۹۴.۸ تن معادل ۱۹ درصد کل طلای استخراج شده جهان را در اختیار دارند. پس از رشد قیمت طلا در طی ۱۲ سال گذشته، این فلز گرانبها به یکباره نسبت به بالاترین قیمت خود در سپتامبر ۲۰۱۱ یعنی ۱۹۲۳.۷۰دلار در هر اونس، ۲۸ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر بر اساس آمارها، سوددهی شرکت ها، در کنار کاهش نرخ تورم، ارزش دارایی ها در بازارهای سهام جهان را امسال به ۲.۲۸ تریلیون دلار رسانده است.
آنتونی والری، استراتژیست امور بازار گفت: « این برداشت وجود دارد که ریسک اقتصاد جهانی کاهش یافته و به همین دلیل، سرمایه گذاران به جای طلا دنبال دارایی هایی هستند که یا درآمد ایجاد کنند و یا پتانسیل رشد داشته باشند. »
بهای طلا در بازار نیویورک از ابتدای امسال ۱۷ درصد کاهش یافته که بدترین شروع از سال ۱۹۸۱ تاکنون به شمار می رود. کاهش ۹.۳ درصدی بهای طلا در ۱۵ آوریل بزرگترین افت قیمت در طی دو روز از ژانویه ۱۹۸۰ تا کنون بوده است.

قیمت طلا طی دو هفته گذشته حدود ۲۰۰ دلار کاهش یافته و به کانال ۱۳۰۰ دلاری سقوط کرده است. در معاملات روز چهارشنبه نیز تاکنون ۱۰ دلار از قیمت طلا کاسته شده و به ۱۳۷۷ دلار در هر اونس رسیده است.