به گزارش پارس به نقل از اقتصاد پرس، قرار است یکبار دیگر بلوک ۵ درصدی هلدینگ خلیج فارس روی میز فروش برود. تعداد یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۹۷ برگه  سهم از سهام هلدینگ خلیج فارس که در آخرین روز معاملاتی سال ۹۱ و در دقایق پایانی بازار با قیمت ۹۹۵تومان عرضه شد و با عدم استقبال سهامداران و بازار مواجه گشت، برای دومین بار در روز سه شنبه ۲۷ فروردین ماه عرضه خواهد شد تا یکبار دیگر شانس خود را امتحان کند.

 

با وجود اعتقاد بازار و کارشناسان به ارزندگی این هلدینگ بزرگ، قیمتی که مد نظر فروشنده بود باعث شد استقبالی که درخور این سهم است صورت نگیرد.

 

قضاوت در خصوص هلدینگ خلیج فارس کار چندان آسانی نیست. کارشناسان شرکت مشاور سرمایه گذاری همفکران در این باره دو حالت را مطرح کرده اند. یکی تحلیل بازار است که بر اساس پتانسیلهای فعلی هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته و دیگری اعتقادی است که سازمان خصوصی سازی و عرضه کننده به این سهم دارد که بر مبنای پتانسیلهای آتی این شرکت شکل می گیرد.

 

این گروه معتقدند: اگر پیش از عرضه هلدینگ خلیج فارس زیر مجموعه هایش وارد فرابورس می شدند می توانست قضاوت علمی تر و راحت تری از این سهم داشت.

 

بنظر می رسد خصوصی سازی از قیمت هایی که سهام پالایشگاهی وارد بازار بورس شده اند چندان رضایتمند نیست و همین مساله باعث شده حاضر به فروش هلدینگ در قیمتهای پایین تر نباشد.

 

سال ۹۱ بورس تهران تجربه جدید و خوشایندی را در کارنامه اش به ثبت رساند که بسیاری را منتفع ساخت. این تجربه ورود چند سهام پالایشگاهی به بازار آنهم در قیمتهایی بسیار جذاب برای خرید بود.

 

البته زمانی که این نمادها پا به بازار می گذاشتند شاید کمتر کسی شرایطی که امروز دارند را پیش بینی می کرد. بطور مثال پالایش نفت بندرعباس،   تقریبا ۸ ماه قبل با قیمت ۱۱۴ تومان عرضه شد و هم اکنون در قیمت ۷۰۴ تومان صف خرید پایداری را تجربه می کند.

 

شاید افراد بسیار اندکی هستند که از زمان عرضه اولیه این سهم تا کنون به آن وفادار بودند و سهم را نگهداری کرده اند اما قطعا بازار رفته رفته با شناخت بیشتر این شرکت و پی بردن به ارزندگی آن حاضر شد P/E بیشتری به این نماد بدهد و رفته رفته خریداران بیشتری وارد این سهم شدند.

 

ممکن است اگر زمان به عقب برگردد سازمان دیگر حاضر به عرضه" شبندر" و برخی از دیگر سهم ها در قیمتهای آن زمان نباشد. آنچه به ذهن می رسد این است که سازمان تمایلی به تکرار تجربه های قبلی خود ندارد و با نگاهی به آینده هلدینگ خلیج فارس در قیمتهایی که بازار منتظرش است، فروشنده نیست.

 

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که گران عرضه کردن سهمی به بزرگی هلدینگ خلیج فارس که رقم قابل توجهی در ارزش معاملات روزانه بورس را رقم خواهد زد و شاخص را با خود به هر سو خواهد کشاند می تواند لطمه بزرگی به بازار و البته به سهامداران بزند. تجربه ای که چندی پیش دکتر رحمانی مدیر عامل سابق بورس نیز از آن سخن گفت ورود سهام مخابرات به بازار سرمایه بود. چهارم تیر ماه سال ۱۳۸۷ زمانی که" اخابر" پا به بازار بورس گذاشت شاخص بر روی ۱۲ هزار و ۵۲۰ واحد قرار داشت. مخابرات که با قیمت ۱۵۰ تومان عرضه شده بود توانست در روزهای اولیه ورودش تا ۲۰۰ تومان افزایش یابد. این سهم در حالی با قیمت ۱۵۰ تومان کشف قیمت شد که در ابتدا متقاضیان در قیمت ۱۲۵ تومان اماده خرید بودند اما تقاضاهای پراکنده ای  هم در قیمت ۱۸۰ تومان وجود داشت. اما این تقاضاهای پراکنده موجب اشتباه بازار نشد و بازار درست عمل کرد. امیدواریم هلدینگ خلیج فارس با قیمتی ارزنده و مناسب وارد بازار شود تا انتظارها را برای روند افزایشی شاخص برآورده کند و نتیجه معکوس نداشته باشد.

 

اعتقاد کارشناسان و بازار برای" فارس" قیمتی بین  ۵۵۰ تا ۶۵۰ تومان است. به هر حال چنانچه همانند تجربه آخرین روز بورسی ۹۱ این عرضه هم با شکست مواجه شود ممکن است برای عرضه کننده و سازمان خصوصی سازی گران تمام شود

 

این گزارش حاکی است در روز چهارشنبه هفته گذشته،   شایعه ای در بازار پیچید که می گفت طبق قانون سازمان خصوصی سازی در صورت شکست عرضه اولیه سهم، نرخ عرضه دوم نباید از ۱۰ درصد نرخ ابتدایی کمتر یا بیشتر باشد یعنی هلدینگ خلیج فارس نمی تواند کمتر از ۹۰۰ تومان عرضه شود.

 

با پیگیری  این شایعه از سازمان خصوصی سازی  مشخص شد، چنین قانونی وجود ندارد. تغییر قیمت عرضه های دوم و سوم تنها در صورت تصویب در جلسات هیات واگذاری امکانپذیر خواهد بود. حتی اگر قرار باشد قیمت عرضه دوم هلدینگ یک ریال تغییر کند باید به تائید هیات واگذاری در آید و چنانچه هیات واگذاری تائید نکند عرضه با همان قیمت قبلی صورت می پذیرد.

 

با توجه به اینکه قیمتگذاری سازمان برای هلدینگ خلیج فارس بر اساس آخرین صورتهای مالی و گزارشهای بودجه این شرکت صورت گرفته و شرکتها هر سه ماه یکبار ملزم به ارائه این گزارشها هستند و بدلیل اینکه زمان چندانی از ارائه آخرین گزارشهای هلدینگ خلیج فارس سپری نشده بنابراین اعتقاد سازمان به عرضه هلدینگ همان قیمت قبلی است.

 

از طرفی بر اساس اطلاعات دریافتی مشخص شده که در اخرین جلسه ای که هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی برگزار کرده هیچ گونه تصمیم جدیدی مبنی بر تغییر قیمت عرضه گرفته نشده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که اینبار هم عرضه هلدینگ با همان قیمت قبلی صورت گیرد.